WirelessCar är med i Klimatlöftet

WirelessCar strävar efter att vara den självklara partnern för insikter, kunskap och idéer om hur man kan omvandla fordonsdata till tjänster som optimerar resursanvändning, ökar attraktiviteten hos elbilar och underlättar nya affärsmodeller. Bolaget har gått med i Klimatlöftet Företag för att ytterligare stärka sitt arbete med hållbarhet.

Genom satsningar på innovation, samverkan och engagerade medarbetare arbetar WirelessCar i alla led för att nå sina klimatmål. Elin Engkvist, hållbarhetsansvarig på WirelessCar, berättar varför deras medverkan i Klimatlöftet är betydelsefullt.

– Vår vision är att stärka framtidens mobilitet, och den måste vara säker, resurseffektiv, smart och inkluderande för att vara hållbar för både människor och planeten. Många av klimatlöftena täcker områden som vi redan hade med i vår roadmap för att möta våra klimatmål, men all hjälp vi kan få på vägen dit i form av kunskap, best practices från andra och synlighet för våra framsteg hjälper oss framåt. Klimatlöftet är en perfekt arena för att ta hjälp av varandra i Västsverige, säger Elin Engkvist.

Hållbarhet en avgörande konkurrensfördel

I företagets hållbarhetsrapport 2023 framgår vikten av arbetet med hållbara lösningar och hur detta bidrar till en starkare position.

”Hållbarhet är definitivt en affärsmöjlighet och en strategisk fördel för att skapa effektivitet, vara en attraktiv arbetsplats, utveckla relevanta, banbrytande tjänster och slutligen säkerställa vår tillväxt och stärka framtidens mobilitet”.

”Hållbarhet är definitivt en affärsmöjlighet och en strategisk fördel.”

Ökat engagemang bland medarbetare

WirelessCar arbetar aktivt med hållbarhet i alla led. På kontoret har de implementerat allt från att testa vegetarisk kost vid företagsevent till kampanjer för förmånscyklar. Deras hyresvärd har även byggt cykelförråd och duschar på kontoret för att främja hållbara resvanor. Dessutom erbjuds en hybrid och flexibel arbetsform som minskar utsläpp från pendling.

Elin poängterar vikten av engagerade medarbetare i hållbarhetsarbetet. Genom att besöka olika avdelningar inom företaget och diskutera WirelessCar’s vision och klimatmål, har man lyckats öka engagemanget avsevärt.

– Att driva utvecklingen av hållbarhetsfunktionen och se till att arbetet genomsyrar hela bolaget är en förändringsresa. Se det som ett förändringsprojekt där några är långt framme medan andra behöver komma ikapp. Om målkonflikter uppstår, se det som en möjlighet att identifiera och prioritera viktiga frågor. Den viktigaste insikten är att hållbarhetsarbetet inte är ett enmansjobb. Genom att engagera medarbetare i mindre grupper och workshops har vi mångdubblat effekten av vårt arbete, säger Elin.

Elin Engkvist, hållbarhetsansvarig WirelessCar

Samarbete genom hela värdekedjan

När det gäller deras gröna omställning har WirelessCar tagit flera viktiga steg, särskilt genom att samarbeta närmare sin värdekedja, där majoriteten av utsläppen sker.

- Vår huvudleverantör av datacenter ska vara fossilfri 2025, vilket hjälper oss att skapa fossilfria tjänster. Vår IT-leverantör återanvänder och återvinner IT-utrustning, och hyresvärden arbetar med energieffektiviseringar. Det är fint att se ringarna på vattnet det ger!

Innovation en viktig del i omställningen

Utöver samarbeten i den egna värdekedjan har WirelessCar deltagit i forskningsprojekt för att hitta nya produkter som bidrar till hållbar mobilitet.

– Vårt deltagande i forskningsprojektet om AI och hållbar mobilitet med Halmstad universitet och Polestar, har gett oss värdefulla insikter och ett större nätverk. Projektet resulterade i två potentiella nya tjänster för att stödja resurseffektiv elektrifiering, berättar Elin.

Har ni exempel på samverkan mellan kommun och näringsliv som du vill berätta om?

– Vi deltog i Vinnovas FFI-Made in Sweden konferens, där innovationer för transportmålen diskuterades. Det var mycket givande! Vi har även deltagit i Green City Zone-projektet i Göteborg, vilket har varit mycket värdefullt. Genom att dela bildata och analysera trafikflöden, vilket förutsätter att en biltillverkare är med och delar datan, kan vi hjälpa kommuner med stadsplanering och minska "söktrafik". Sådana projekt genomförs bäst i samarbete med biltillverkare och kan ge stora vinster. Fler sådana samarbeten kan ha stor effekt.

Har ni förslag på samverkan som kan underlätta omställningen?

– Ett långsiktigt nätverk kring digitalisering av bilbranschen för hållbarhet skulle vara till stor hjälp. Att samarbeta i leverantörskedjan är avgörande för att hitta nya behov och lösningar och för att öka farten och effekten av hållbarhetsarbetet, säger Elin.

Löften som WirelessCar antagit:

1. Vi ska beräkna vår totala klimatpåverkan och ha mål om årliga utsläppsminskningar.
3. Vi ska ha en klimatstyrande resepolicy för hållbara tjänsteresor.
7. Vi ska arbeta för klimatvänliga arbets- och tjänsteresor med cykel genom att gå med i Cykelvänligast.
8. Vi ska ha en policy för distansarbete som tillåter hemarbete hela dagar.
9. Vi ska ge tillgång till periodbiljett för längre tid på kollektivtrafiken till anställda.
12. Vi ska erbjuda laddplatser för anställda och om möjligt till kunder samt besökare till marknadsmässiga priser.
15. Vi ska minska vår klimatpåverkan från livsmedel på möten och event.
16. Vi ska analysera klimatpåverkan från våra inköp.
17. Vi ska minska klimatpåverkan från inköp.
19. Vi ska minska mängden spill och avfall i vår verksamhet.
21. Vi ska använda cirkulära möbler på våra arbetsplatser.
23. Vi ska minska miljöpåverkan i hyrda lokaler genom gröna hyresavtal mellan företag och fastighetsägare.
25. Vi ska ha 100 procent förnybar el i företagets elavtal.
26. Vi ska återbruka byggmaterial och installationer i våra fastigheter.
28. Vi ska effektivisera vår elanvändning.

NYFIKEN PÅ KLIMATLÖFTET FÖR FÖRETAG?

Klimatlöftet för företag startade i oktober 2023 och anmälan är därför stängd. Känner du att ditt företag också skulle behöva den här typen av stöd? Hör gärna av dig! 

Kontakta oss