Så tar Boråstapeter nästa kliv för klimatet

Med Klimatlöftet tog Boråstapeter nästa steg i sitt hållbarhetsarbete – och såg tydliga resultat. Nu är de redo för en ny omgång och vill inspirera fler företag att göra samma resa.

På en fabrik i Borås har tapeter tillverkats i över hundra år. Men Boråstapeter är långt ifrån ett företag som lever på traditioner. Som en av Sveriges mest välkända tapettillverkare har de i stället valt att ständigt utvecklas med hållbarhet i fokus. Tänket genomsyrar allt från tillverkning till materialval. Och i fabriken i Borås samsas den äldsta limtryckmaskinen med den senaste digitala tekniken.

– Hållbarhet är en viktig del av vår företagsfilosofi. Att hela produktionen sker på ett och samma ställe ger oss stor kontroll över processen, och därmed också möjlighet att påverka och ta ansvar i alla led, säger Terese Larsson, Operations Manager, Boråstapeter.

Stöd i hållbarhetsarbetet

När Boråstapeter deltog i Klimatlöftets första omgång 2023 var målet att vässa hållbarhetsarbetet ytterligare – och att hitta nya vägar framåt tillsammans med andra företag.

– Vi behövde stöd i vårt miljöarbete och ett nätverk att diskutera med. Upplägget – att välja ut några konkreta saker att fokusera på – kändes både hanterbart och effektivt. Internt blev det lättare att få igenom beslut när vi hade antagit ett ”löfte”, som att köpa grön frakt trots högre kostnad, eller välja bil istället för flyg även om ledtiden blir längre.

Foto: Terese Larsson, Operations Manager, Boråstapeter.

Hur har ert hållbarhetsarbete utvecklats med Klimatlöftet?

– Vi fick inspiration från föreläsningar och andra deltagare, och startade även en lokal grupp med företag som fortsätter ses. Internt skapade det ett gemensamt fokus, till exempel lät vi medarbetare skicka in idéer via en QR-kod. Det ledde bland annat till leasingcyklar för arbetspendling och att vi minskade plastanvändningen. Vi lyckades även minska utsläppen från transporter med 144 ton CO2 genom grönare fraktval, vilket var ett av våra mål.

Har er medverkan bidragit till förändringar hos leverantörer?

– När vi analyserade våra inköp såg vi vilka komponenter som hade störst miljöpåverkan. Det har lett till att vi nu kan samarbeta med leverantörerna för att hitta nya lösningar. Ett konkret exempel är att vi genom ett tätt samarbete med en leverantör har minskat mängden titandioxid i våra produkter med 40 ton, jämfört med 2023, vilket motsvarar 220 ton CO2 i utsläpp.

Nu har ni valt att gå med i Klimatlöftet igen. Hur kom det sig?

– En av våra största utmaningar, som vi behöver hjälp med, är att byta ut komponenter i våra produkter till mer miljövänliga alternativ, men ändå bibehålla vår höga produktkvalitet. Därför blev vi glada när vi såg att at ett av årets löften handlar just om att ersätta material i produkter med biobaserade eller återvunna alternativ.

Vad vill ni säga till andra företag som funderar på att gå med i Klimatlöftet?

– Passa på att dra nytta av all kompetens om finns samlad i det här nätverket, så att vi gemensamt kan ta nästa steg.

VILL NI GÅ MED I KLIMATLÖFTET?

Öka er konkurrenskraft under 2025 och få stöd i ert hållbarhetsarbete. Läs mer om hur medverkan i Klimatlöftet går till och välj vilka löften som är aktuella för just ert företag. 

Till anmälan