Holdit fick en push framåt av Klimatlöftet

Holdit erbjuder mobilskal och fodral, och deras nisch är att kombinera de senaste trenderna med sömlös teknik och stil. Anders Nilsson, produkt- och produktionsanvarig på Holdit, berättar om varför de gick med i Klimatlöftet för företag.

Varför valde ni att gå med i Klimatlöftet?

- Vi vill aktivt bidra till en mer hållbar framtid och minska den negativa miljöpåverkan som vår produktion och konsumtion kan medföra. Vi inser att hållbarhet är avgörande, inte bara för planetens hälsa, utan också för att möta våra kunders växande förväntningar på ett ansvarsfullt företagande. Vi försöker alltid hitta nya informationshubbar, utbyte mellan företag eller utbildningar för att pusha oss att ta nästa steg i vårt hållbarhetsarbete. Och här kändes Klimatlöftet som en väldigt bra match på många punkter. Genom att gå med har vi fått ta del av mycket information och expertkunskap, samtidigt som det har drivit oss framåt.

BILD: Holdit

Vilken nytta ser ni med satsningen?

- Vi ser många fördelar med att arbeta med miljömässig hållbarhet. Genom att vara ett mer hållbart alternativ inom vår bransch kan vi attrahera och behålla kunder. Sen har vi det större perspektivet; vårt bidrag till en bättre framtid kan vi skapa en positiv effekt som sträcker sig bortom vårt företag.

Klimatlöftet blev en bra satsning utöver Holdits ordinarie årliga målsättningar. Det har hjälpt till att öka takten snabbare framåt, menar Anders Nilsson.

Några exempel på vad Holdit arbetat med under året kopplat till Klimatlöftet:

Grön finansiering
- Vi har under året börjat driva två projekt som delvis finansierats genom Almi. Ett som handlar om att få våra nuvarande och framtida produkter att innehålla mer cirkulära material och ett annat som handlar om mer lokal och hållbar produktion.

Resepolicy
- Det är inget nytt för oss, men vi har under året tittat över den och gjort den ännu bättre tack vare Klimatlöftet vi antog.

Analys av klimatpåverkan från inköp
- Detta gör vi årligen genom vår klimatberäkning, men tack vare klimatlöftet har vi haft extra sittningar kring hur vi bättre kan mäta och följa upp klimatpåverkan kring våra inköp.

Cirkulära affärsmodeller
- Under året har personal gått utbildningen ”Cirkulär affärsutveckling” genom IHM. Produktavdelningen har drivit de projekt som beskrivs ovan.

Löften som Holdit antagit:

1.Vi ska beräkna vår totala klimatpåverkan och ha mål om årliga utsläppsminskningar.
2. Vi ska söka gröna finansieringar för nya satsningar.
3. Vi ska ha en klimatstyrande resepolicy för hållbara tjänsteresor.
5. Vi ska anta Fossilfritt Sveriges transportutmaning.
15. Vi ska minska vår klimatpåverkan från livsmedel på möten och event.
16. Vi ska analysera klimatpåverkan från våra inköp.
17. Vi ska minska klimatpåverkan från inköp.
18. Vi ska aktivt utforska potential för cirkulära affärsmodeller i verksamheten.
19. Vi ska minska mängden spill och avfall i vår verksamhet.
22. Vi ska genomföra energieffektiviseringar i egna fastigheter.
25. Vi ska ha 100 procent förnybar el i företagets elavtal.

NYFIKEN PÅ KLIMATLÖFTET FÖR FÖRETAG?

Klimatlöftet för företag startade i oktober 2023 och anmälan är därför stängd. Känner du att ditt företag också skulle behöva den här typen av stöd? Hör gärna av dig! 

Kontakta oss