Onlinekurs om leveransvillkor - Incoterms® 2020
Vässa din kompetens i de nya leveransvillkoren, Incoterms® 2020, som ger åtaganden för säljare och köpare samt fördelning av kostnad och risk mellan dessa parter vid export/import av varor.
Incoterms reglerar fördelning av kostnad och risk mellan säljare och köpare. I kursen går vi igenom vad som är förändrat mellan Incoterms 2010 och nya Incoterms 2020.
Varje regel har nu en tydligare presentation. FCA (Free Carrier) är anpassad så att regeln bättre ska kunna användas vid sjötransport. Ändrade försäkringskrav vid CIP (Carriage and Insurance Paid to). DAT (Delivered at Terminal) har ändrats till DPU (Delivered at Place Unloaded). Vi ger en sammanställning av samtliga leveransregler (EXW, FCA, CPT, CIP, DAT, DAP, DDP, FAS, FOB, CFR, CIF).
Efter avslutad kurs har du som säljare och köpare bättre kunskap om de nya leveransvillkoren Incoterms 2020 och hur de bör användas vid export/import.
Onlinekursen om leveransvillkor finns även med fokus på Incoterms® 2010.
KURSEN RIKTAR SIG TILL
Säljare, inköpare och operativ personal inom import, export, logistik eller inköp som vill lära sig om leveransvillkoren Incoterms® 2020 vid export och import.
OBS! Kursen är tillgänglig t.om. 30 januari 2025. Du kan pausa, repetera, kolla dina kunskaper löpande fram till detta datum.
kursplan
- Introduktion
- Föreläsning (film ca 1 timme)
- Extramaterial Case: "Hur påverkas tullombudet av leveransvillkor" (film), 11 exempel på leveransvillkor samt Lathund leveransvillkor 2020.
- FAQ
- Kunskapstest
FÖRELÄSARE
Peter Hellman, Västsvenska Handelskammaren
Vanliga frågor
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om onlinekurser.
Att läsa en onlinekurs
- En onlinekurs är perfekt för dig som vill studera när och var du vill. Genomsnittlig studietid för våra onlinekurser är 3 timmar.
- Du läser din kurs via Handelskammarens webbaserade utbildningsplattform Learnifier. Du behöver tillgång till en dator, surplatta eller mobiltelefon och en bra internetuppkoppling.
- När du anmält dig och valt betalningsalternativ, skickas ett bekräftelsemejl med inloggningslänk till den kurs du valt att gå. Kursen börjar när du trycker på inloggningslänken.
- Din inloggning till kursen är öppen t.om. 30 januari 2025. Du kan pausa, repetera, kolla dina kunskaper löpande under påbörjad kurs.
- Inget kursmaterial behöver inhandlas. Relaterat innehåll till våra kurser finns att ladda ner i utbildningsplattformen.
Hur betalar jag kursen?
Du får en faktura på kursavgiften på det sätt du angivit när du registrerat din anmälan (betala som privatperson eller via företag samt antingen via e-post eller pappersfaktura).
Får jag ett intyg efter kursen?
Javisst! Du kan själv trycka ut ett intyg efter avslutad kurs vilket innebär efter att du genomfört "Kunskapstestet". Kursintyget får du i digitalt format.
Vad gör jag om jag har frågor?
- I kursen finns det Frequently Asked Questions (FAQ) - en sammanställning av alla frågor som uppkommit från deltagare.
- Om du inte hittar svar på dina frågor i FAQ – så har du kontaktuppgifter till föreläsaren.
- Du kan under kursens gång dela tankar, idéer och frågor med övriga kursdeltagare.
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information?
Kontakta kursansvarig Jenny Åkerwall.
BRA ATT VETA
Kursen kan även läsas på Parkgatan 49, Göteborg. Den går även att få som företagsanpassad på ert företag.
- Var:
- Onlinekurs, starta när du vill online, Online