Utanförskap – nyckeln till internationell framgång?
Normal kan du vara själv. Det är Per Fribergs favoritcitat. Han är VD på Nordic Leather, ett företag vars största fokus är social hållbarhet och där utanförskap har visat sig vara nyckeln till internationell framgång.
Ett företag som värnar om människor och natur
Nordic Leather startades i Bohuslän på 70-talet av paret Rolf och Gunbritt. De försörjde sig på att knåpa ihop läderaseccoarer vid köksbordet som de sålde på marknader. Det var där och då fröet till bolagets värdegrund såddes – att värna om människor och natur.
På 80-talet tog Rolf och Gunbritt sina resväskor och åkte upp till H&Ms huvudkontor i Stockholm. De lyckades sälja in en order med skinnslipsar (som var superhett på den tiden). Och så tog de verksamheten från köksbordet till att producera på industriell skala.
Idag jobbar Nordic Leather fortfarande med H&M och ett 30-tal stora internationella kunder såsom Fjällräven, Lindex och KappAhl. Bolaget har 50 anställda och omsätter 56 miljoner kronor. Majoriteten av medarbetarna jobbar i produktionen och kommer från någon form av utanförskap. Det kan handla om funktionsvariationer, människor som lever med skyddad identitet eller som kommer från gängkriminalitet. Tillsammans producerar de cirka en miljon läderprodukter i veckan såsom bälten, väskor, detaljer och accessoarer.
Skapa konkurrenskraft genom att sätta människor först
Nordic Leather har byggt en livskraftig affär genom att sätta människor först. Målet är att bli branschbäst på social hållbarhet. VD Per Friberg menar att den sociala delen ofta glöms bort när man pratar om hållbarhet i dag. Han vill få andra svenska bolag att föstå att social hållbarhet är ett kraftfullt verktyg för att skapa konkurrenskraftiga bolag.
–Problemet i debatten om utanförskap är att man inte tänker på vad som gör störst nytta. Man vågar inte prata om sysselsättning och se på människor i utanförskap med samma ögon som vi ser på “normisar”. Men det finns en enorm potential och outnyttjad kapacitet hos människor som fallit utanför normen, säger Per.
Internationalisering och utanförskap går hand i hand
Per menar att Sverige som land måste börja tänka annorlunda och inse att ett större fokus på social hållbarhet kan bidra till möjligheter och lönsamhet för alla inblandade.
– I dag finns elever som gått gymnasiesärskola eller läst på folkhögskola och sedan tar det stopp. De når inte arbetsmarknaden. I stället får de flytta tillbaka hem eller in på ett särskilt boende. Man fokuserar på billigaste möjliga förvaring. Det är ohumant och man slösar med tusentals outnyttjade arbetstimmar, menar Per.
Nordic Leatahers mål har alltid varit att nå den globala marknaden genom en Nordisk bas. Företaget exporterar främst genom sina svenska kunder men skeppar även direkt till Norge, Danmark och USA.
– Vänd på frågan istället: Hur blir vi konkurrenskraftiga? Om vi ska vara självförsörjande och producera varor i Sverige som vi kan exportera, ska vi då försöka slåss mot Indien, Kina och utvecklingsländer i Europa där man har en helt annan fråga kring arbetskraftskostnad? Eller ska vi sluta förvara och betala oss ur situationen och istället bli världsbäst på att använda de outnyttjade resurser vi har?
Per menar att social hållbarhet är vägen fram för att svenska bolag ska kunna finnas kvar i Sverige och vara internationellt konkurrenskraftiga. Och han är övertygad om att den bästa vägen fram inte bara inkluderar “normisar”, något Nordic Letaher är ett exempel på.
– Ska man finnas på en internationell marknad och kunna konkurrera där i framtiden – med alla de förutsättningar som ges i olika länder – så är social hållbarhet en jätteviktig fråga. Det gäller bara att matcha rätt person med rätt jobb och se till att varje individ får ett arbete som just den gör allra bäst. Det blir lönsamt för alla inblandade.
Hjälp av Exportcenter Västs experter
Nordic Leather beskriver sig själva som ett relativt litet bolag och Per understryker vikten av att bygga starka nätverk, samarbeta och ta hjälp inom områden där man själv saknar eller behöver extra kompetens.
– Som litet bolag kan man inte ha kompetens överallt. Man behöver söka sig till ett sammanhang och “dopa” sitt bolag för att överföra kunskap. Vi möter ju en värld av kravställning och då måste vi boosta oss och tillföra mer kraft än vad vi själva har. Det är också ett sätt att utveckla företaget, medarbetarna och även ledarskapet, menar Per.
De senaste åren har Nordic Leather tagit hjälp av flera av de exportfrämjande aktörer som tillsammans utgör Exportcenter Väst. Genom kontakt med Industriell Dynamik har Nordic Leather fått tillgång till ett stort nätverk av experter där bland andra RISE och IUC Väst ingår. Tillsammans med RISE har Nordic Leather jobbat med olika projekt, bland annat cirkulära affärsekosystem för att ta reda på hur de kan jobba med sitt spill på ett mer hållbart sätt. Eftersom lädret är den absolut största kostnaden i produktionen är minskningen av spillet en viktig lönsamhetsfråga för företaget.
– RISE har hjälpt oss med materialutveckling och tillsammans har vi utvecklat metoder för att reducera spillsatsen. En del av spillet tar vi nu vara på och använder för att göra fler läderdetaljer. Sedan 2019 har vi lyckats minska spillet med 15–20 procent. IUC Väst har hjälpt oss med innovationscheckar som vi just nu använder för att driva projekt där vi försöker hitta alternativa vägar för läder. Vi har till exempel tittat på vilka egenskaper lädret har och hur vi skulle kunna använda det på bästa sätt, berättar Per.
Även Almi är en viktig samarbetspartners som sedan många år tillbaka varit en stark stöttepelare för bolaget.
– Almi har hjälpt oss med företagslån och var en av de få som stod kvar när det blåste som värst under pandemin. Det är viktigt att ha samarbetspartners med expertis inom olika områden – och som i många fall bjuder på kunskap. Det behöver inte vara dyrt att ta hjälp. Det finns bra medlemmskap där man får tillgång till mycket hjälp, avslutar Per.
5 tips till dig som vill jobba med social hållbarhet
Här kommer 5 tips från Per till dig som vill jobba mer med social hållbarhet.
1. Fundera på ert varför
Fundera på ert varför – både för er som bolag och för dig som person. Det är en jätteviktig fråga för att orka och vilja driva företaget frammåt i rätt riktning. Om ni plockar in social hållbarhet i ert bolag så lovar jag att ni kommer att stärka ert varför.
2. Ta små steg i början
Det finns plats för att jobba med social hållbahet överallt i ett bolag. Ta små steg i början. Det viktigaste är att börja någonstans. Snart kommer ni snart se stora positiva resultat både i organisationskultur och lönsamhet.
3. Få medarbetarna att se nyttan
Involvera medarbetarna och få med dem på tåget. Jag har tusentals solskenshistorier där det har funnits ett ganska stort motstånd i början, men när man väl kommit ut på andra sidan har man mötts av fantastiskt fina resultat hos alla inblandade.
4. Få ledarna att se nyttan
Är du en av ledarna på ditt företag? Testa att ta in en icke-normis i en grupp där verksamheten idag inte riktigt fungerar. Jag lovar att ni kommer uppleva ett fokusskifte och inse att social hållbarhet är en värdeskapande aktivitet på flera olika plan.
5. Var inte rädd att räkna på lönsamhet
Det här är en superviktig fråga som man inte ska vara rädd för. Att anställa människor i utanförskap och satsa på social hållbarhet kan bli vädigt lönsamt. Man ska inte tro att vägen fram alltid är med normisar. Udda kan vara bra – till och med bättre.
Vill du också öka din konkurrenskraft på den internationella marknaden med kreativa tankar och lösningar kring hållbarhet, bemanning eller andra frågor som Exportcenter Väst och våra partners erbjuder? Kontakta oss idag!