USA:s tullar – vad innebär det för svenska exportföretag?

USA:s tullhot skapar osäkerhet för svenska exportföretag. Västsvenska Handelskammaren har samlat information som hjälper dig att få koll på läget.

Den senaste tidens besked från Trump om nya handelstullar från USA, har skapat oro bland exportföretag världen över. För varor importerade från EU har tullar på 20 procent aviserats – något som påverkar svenska företag direkt eller indirekt genom globala värdekedjor.

Sedan beskedet om tullarna kom har Trump tillfälligt pausat införandet i 90 dagar, men osäkerheten kring framtida handelspolitiska beslut kvarstår. Läget är fortsatt svårbedömt och snabbt föränderligt.

Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden, menar i rapporten Globala Ekonomiska Utsikter, att det är just den här typen av oförutsägbarhet som är mest utmanande för företagen:

"Tullar har en negativ påverkan men är hanterbart för företagen, medan osäkerheten är betydligt mer bekymmersam. Oförutsägbarheten försvårar affärsstrategiska beslut och håller tillbaka både investeringar och konsumtion."

Hur kan ditt företag agera i ett nytt handelslandskap?

Västsvenska Handelskammarens samlingssida hittar du frågor och svar, webinarium samt viktiga länkar för dig som exporterar till USA. 

Till samlingssidan – Tullarna och världsläget