Så kan ditt företag växa globalt med digitala verktyg

Är du intresserad av hur dataanalys och digitala verktyg kan hjälpa ditt företag att ta klivet ut på en ny marknad? Vi har pratat med projektledare Marina Gireva för att få en djupare inblick i det nya programmet Data-driven internationalisering och hur det kan effektivisera din exportresa.

Programmet Data-driven internationalisering ska öka kunskapen och förmågan bland västsvenska företag att använda digitala verktyg för att samla in och analysera data, vilket kan driva internationell expansion på ett effektivt sätt.

– Genom fem halvdagsworkshops går vi igenom olika aspekter av data-driven internationalisering. Deltagarna får lära sig att samla in och analysera data om marknader och kunder, hur AI kan effektivisera och förbättra arbetet med export, samt hur digitala metoder kan användas för att testa produkter och tjänster på nya marknader, berättar Marina.

Marina Gireva, projektledare Exportprogrammet

Under hösten 2023 har Exportcenter Väst arbetat med att utveckla Exportprogrammet och lansera ett nytt innehåll med fokus på digitalisering.

- Anledningen är det växande behovet av att utveckla och komplettera Exportprogrammet med insikter kring den snabba digitala utvecklingen. Många företag efterfrågar just denna kompetens, förklarar Marina.

Programmet syftar till att företag i högre grad ska använda digitala arbetssätt i sin internationalisering, se över och effektivisera processer, samt korta ledtider för etablering och utveckla hållbara affärsmodeller.

Jag kan varmt rekommendera denna kurs till alla som vill ta sitt exportarbete till nästa nivå.

Smartcraft tog med sig värdefulla insikter

I pilotomgången av programmet Data-driven internationalisering deltog Smartcraft, den ledande nordiska leverantören av mjukvarulösningar för hantverkare och byggindustrin. Katja Widlund, marknadschef för Smartcraft, framhåller att deras medverkan gav värdefulla insikter för deras exportresa.

- Jag är verkligen imponerad av den här kursen! Den gav mig värdefulla insikter i hur man väljer och analyserar exportmarknader på ett strukturerat sätt. Kursens fokus på hur AI kan effektivisera och förbättra vårt arbete var särskilt användbart och gav mig konkreta verktyg för att bättre förstå och nå ut till nya marknader. Att lära sig samla data genom att testa produkter och tjänster på nya marknader, kommer påverka vårt sätt att arbeta med både försäljning och kundförståelse. Jag kan varmt rekommendera denna kurs till alla som vill ta sitt exportarbete till nästa nivå.

Reflektioner från tidigare deltagare

I utvärderingen av programmet har deltagare bland annat lyft fram föreläsningarna, den dynamiska gruppsammansättningen och den praktiska tillämpningen av nyvunnen kunskap:

"Intressanta och framför allt relevanta föreläsningar. Bra sammansatt grupp med generös inställning till utbyte av erfarenheter och information. Proffsigt organiserat. Toppbetyg!"

"Bra upplägg med halvdagar och eget arbete hemma. Bra med olika block som är indelade tydligt."

"Jag har fått med mig oerhört mycket praktiskt tillämpbar information, men även en känsla för hur mycket mer som finns att upptäcka och lära."

Vem kan delta?

- Programmet riktar sig till bolag som vill utveckla sin internationella affär med hjälp av data och användning av olika digitala verktyg för datainsamling och beslutsunderlag, kunna nå sina kunder på utvalda marknader och starta eller utveckla försäljning på en ny marknad, säger Marina.

För att anmäla sig till programmet krävs att deltagaren är vd och/eller exportansvarig från ett små- eller medelstort företag med färre än 250 anställda. Företaget ska antingen ha en årsomsättning som inte överstiger 50 miljoner euro eller en balansomslutning som inte överstiger 43 miljoner euro. Företaget får inte heller vara en del av en större koncern.

I programmet får deltagare:

  • Samla in och jämföra potentialen mellan utvalda marknader.
  • Identifiera vilken exportmarknad de ska satsa på.
  • Testa sina produkter/tjänster på en ny eller befintlig marknad.
  • Identifiera och nå ut till potentiella kunder, partners, agenter eller målgrupper på en utvald marknad.
  • Starta eller utveckla försäljningen på en ny eller befintlig marknad.

Syfte

  1. Skapa möjlighet för företag att driva internationalisering med hjälp av digitala verktyg.
  2. Bidra till att företagen i Västsverige i större utsträckning använder digitala arbetssätt kopplat till internationell handel, -försäljning och produkt- och tjänsteutveckling.
  3. Skapa möjligheter till utveckling av hållbara affärsmodeller.

INTRESSERAD AV ATT DELTA?

Nästa kurstillfälle startar den 12 september i Halland.

Anmäl dig här