Hållbar export till 85 länder
så lyckades Scandi Gruppen
Kan man verkligen tjäna pengar på gamla begagnade kopiatorer? Den frågan fick Scandi Gruppen när de startade sin verksamhet i början av 80-talet. Med sin enkla affärsidé och fokus på hållbar export har de gjort lysande affärer över hela världen sedan starten.
En enkel affärsidé med stort genomslag
Vi träffade grundare Tryggve Erlandsson och VD Peter Fritzson för att diskutera återvinning, internationella affärer, kulturella skillnader och kundrelationer. Tryggve startade Scandi Gruppen i början av 80-talet. Några år senare blev Peter en del av bolaget och tillsammans utgör de ett framgångsrikt team. Sedan starten för 40 år sedan har Scandi Gruppen haft en fantastisk tillväxt. En enkel affärsidé, fokus på hållbarhet och långsiktiga kundrelationer har legat till grunden för företagets framgång.
–Vår affärsidé är ganska enkel. Vi tar hand om gamla skrivare och kopiatorer i Skandinavien och Västeuropa och ger dem nytt liv för att sedan exportera dem till marknader i Asien, Afrika, Mellanöstern och Sydamerika där de kommer till nytta. Maskinerna tas till våra logistikcenter i Kungsbacka och Budapest där de testas, repareras och fixas till. Vi säkerställer också att all information raderas så att hårddiskarna är tomma när maskinerna lämnar logistikenheterna, berättar Tryggve.
I dag har Scandi Gruppen byggt upp en stor logistikapparat. De tar emot cirka 3000 golvmaskiner per månad. 6 till 7 långtradare kommer in och 4 containrar skickas ut varje vecka året runt. Totalt exporterar de över 40 000 maskiner per år till 85 länder.
Vägen till den globala marknaden
Affärsidén till Scandi Gruppen fick Tryggve under en resa till Mellanöstern. Där insåg han att behovet av begagnade maskiner såg helt annorlunda ut än hemma i Europa.
– 1977 började jag jobba i kopieringsbranschen. Under en resa till Asien tog jag kontakt med flera företag som lade stora orders på begagnade maskiner. Då insåg jag att det här är en bra business – och så bestämde jag mig för att starta Scandi Gruppen, berättar Tryggve.
Sakta men säkert byggde han tillsammans med Peter upp bolaget. Och vägen till den globala marknaden gick på den här tiden via Gula Sidorna (tryckta telefonkataloger).
– Vi var nog Gula sidornas största kund på den tiden! Vi valde ut ett land som vi ville exportera till, beställde hem Gula sidorna, sammanfattade en kort presentation och faxade sedan företagen. Sedan var det bara att vänta på svar dagen därpå. När vi fått napp ringde vi resebyrån och sedan åkte vi ner och hade möten. På den tiden hade vi en resebudget på 2,5 miljoner. Så när vi ändå var på plats passade vi på att ta kontakt med fler potentiella kunderna. Vi ringde eller knackade dörr och bjöd in dem till vårt hotell. Sedan började processen om igen med ett nytt land och en ny katalog, berättar Peter.
Resorna som Tryggve och Peter gjorde bidrog till att de byggde upp en god kundkännedom och kundkrets på olika marknaderna runt om i världen. Idag, 40 år senare, har de fortfarande kvar flera av kunderna de skaffade sig då.
Skrattar bäst som skrattar sist
Men när Scandi Gruppen startade upp sin verksamhet i början av 80-talet var inte alla lika övertygade här hemma i Sverige.
– Kan man verkligen tjäna pengar på gamla begagnade kopiatorer? Den frågan fick vi ofta. Det var mitt under yuppie-eran när man skulle ha mobiltelefon, vara lite fräck och använda det senaste. Men vi motbevisade allihop och visade att det vi höll på med var hållbart. Under finanskrisen på 90-talet räddade vi många företag i Sverige som fick köpa begagnat av oss och på det viset kunde de överleva, berättar Tryggve.
– När vi började för 40 år sedan klassades vi som skrothandlare. Folk skrattade åt oss, men vi såg att marknaden fanns och vi har fortsatt. Då var det inte alls fokus på miljö och hållbarhet, vi var väldigt tidiga med det. Om vi ser tillbaka på då och nu, så har vi inte förändrat vårt arbetssätt särskilt mycket, däremot har omvärlden förändrats. I dag är vi störst i Europa inom vårt område tack vare vår hållbara affärsmodell, säger Peter.
Många fördelar med en hållbar affärsmodell
Scandi Gruppens hållbara affärsmodell genomsyrar hela verksamheten och fördelarna är många, både för miljön och ekonomin. Av de maskiner Scandi Gruppen får in är cirka 5% för gamla eller skadade för att säljas. Men i stället för att skrota så återvinns delarna och säljs som förbrukningskomponenter eller reservdelar. Scandi Gruppen omsätter 7 miljoner kronor om året. enbart på den här delen av verksamheten.
att skapa en så hållbar export som möjligt.
– Genom åren har vi jobbat mycket med att skapa en så hållbar export som möjligt. Vi återanvänder allt paketeringsmaterial som kommer in med de begagnade maskinerna och kör miljövänliga transporter i den mån det går baserat på marknadens utbud. Vi har alltid fokuserat på hållbarhet och att ta hand om det gamla. Det finns ju väldigt många saker i samhället i dag som man skulle kunna ta vara på, och som gör stor nytta i andra delar av världen där det finns en marknad.
Afrika som exportmarknad och verksamhet i Västafrika
För några år sedan startade Scandi Gruppen upp tre nya verksamheter i Västafrika. Anledningen till initiativet bottnade i ren problemlösning.
att utbilda 100 tekniker i Västafrika i färgkopiering.
– Vi upptäckte att vi nästan bara fick in färgkopiatorer till våra lager, men att teknikerna i Västafrika bara kunde göra service på svartvita maskiner. Vi frågade oss: Hur löser vi det? Svaret blev att utbilda 100 tekniker i Västafrika i färgkopiering. Nu har vi verksamheter i Togo, Benin och på Elfenbenskusten och har sålt 2000 färgkopiatorer, säger Peter.
– Ibland säger man att lagertrycket är bästa säljtrycket. Har man för mycket av något kan man antingen rea ut det, eller så får man hitta en ny marknad. Finns det ingen ny marknad får man skapa en. Det kunde vi göra i det här fallet, tillägger Tryggve.
Kulturella skillnader när man ska göra affärer
Scandi Gruppen har gjort många internationella affärer genom åren och Tryggve och Peter har besökt nästan vartenda ett av världens alla hörn. Under sina resor har de stött på många nya utmaningar och lärt sig en hel del om kulturella skillnader.
Kunder vill pruta
– En lärdom har varit att aldrig släppa iväg något innan depositionen har kommit in. I vissa länder ses en order som ett diskussionsförslag, medan i Sverige tar vi en order för en beställning. En annan lärdom är hur prissättningen funkar i vissa länder. Man måste alltid börja på en betydligt högre nivå. Kunderna vill pruta, och får de inte pruta, så blir det ingen affär, berättar Peter.
– I Egypten har jag många gånger varit med om att när man säger att man avbryter en deal – när de drivit en fullständigt till vansinne och man är förbannad – då är de nöjda, då har man kommit överens om priset! Men det är också det som gör jobbet så roligt, att få lära sig de här förhandlingsstrategierna och möta de här kulturerna, tillägger han.
Stöd och hjälp till företag som exporterar
2022 blev Peter inbjuden till Exportprogrammet. Det är ett program som riktar sig till företag som vill ta nästa steg i sin internationella expansion. Deltagarna får möjlighet att öka sin kompetens genom utbildning och individuellt stöd från experter och nätverkande med andra företag.
– Exportprogrammet är ett bra program för de som ligger i startgroparna av sin exportresa. När du ska börja exportera finns det många fördelar där du kan lära dig mycket. Jag tror också att det är bra att det finns en variation av företag som deltar, exempelvis sådana som vi som har lång erfarenhet och kan bidra med en annan synvinkel, säger Peter.
– Som ny på exportmarknaden är det lätt att känna sig hämmad i och med alla lagar och regler. Då kan det vara bra att ha någon som säger att det är okej att släppa taget om teorin och att man inte behöver följa precis allt till punkt och pricka, tillägger han.
Tips till företag som exporterar
Under närmare ett halvt sekel i branschen har Tryggve och Peter samlat på sig en hel del kunskap inom export och internationella affärer. Resor och möten världen över har blivit till erfarenheter, lärdomar och kloka insikter.
Ut och träffa folk!
– Om vi får ge ett tips till den yngre generationen så är det: ut och träffa folk! Vi tror starkt på personliga möten. Käka lunch eller ta en öl ihop, vad som helst, men bygg relationer. Och om du råkar göra fel, se till att lösa problemet. För det tar lång tid att bygga upp någonting, men det går snabbt att rasera det. Så ta hand om kunderna, säger Tryggve.
– Erfarenhet är oerhört viktig. Men alla är vi barn i början och måste lära oss någonstans. Genom att resa får du massor av erfarenheter. Du får se och höra hur man gör på andra marknader, för så fort man kommer utanför Europa fungerar det annorlunda. Varje land har sin egen affärskultur. Och analysera inte för mycket. Ibland är det bättre att bara köra. Åka och se vad som händer. Kanske går det år helvete, men oftast löser det sig och då har man lärt sig något nytt, säger Peter
– Och sist men inte minst, tänk hållbart. Hållbarhet är inte bara bra ur ett miljöperspektiv, det finns också pengar att tjäna. Oavsett om det gäller gamla maskiner eller andra produkter, så finns det andra marknader, inte minst utvecklingsländer där de här produkterna kan få ett helt nytt liv och komma till stor nytta, avslutar Tryggve.
Vill du få hjälp med att expandera på den globala marknaden?
Kontakta Exportcenter Väst idag.