Få koll på de nya momsreglerna
Enklare för svenska företag att konkurrera med e-handlare i övriga EU, men samtidigt betydligt mer omfattande administration. Vår expert Peter Hellman går igenom vad EU:s nya momsregler innebär.
Femhundra miljarder kronor. Så mycket momspengar försvinner från EU varje år, det visade en utredning som gjordes för några år sedan.
– Det här beror på fusk, att företag inte betalar in så mycket moms som de egentligen borde, och mycket av det här är dessutom på grund av organiserad brottslighet, säger Peter Hellman, expert och föreläsare inom internationell handel på Västsvenska handelskammaren.
Nu ska istället e-handlaren lägga på den moms som gäller där konsumenten bor, så att man kan konkurrera på mer lika villkor. Något som gynnar oss i Sverige
För att komma åt det här har EU ändrat momsreglerna för handeln mellan unionens medlemsländer. Det första steget infördes den 1 januari 2020 och har fått smeknamnet ”fyra quick fixes”.
– Där har man bland annat infört ökade krav på bevis. För att du ska få sälja en vara momsfritt inom EU måste du som säljare numera ha skriftliga bevis på vad du har sålt till vem. Samtidigt har man gjort andra saker lite lättare, till exempel tillåter man nu svenska företag att ha lager i andra EU-länder utan att momsregistrera sig där.
E-handelspaketet
Steg två infördes 1 juli 2021 och reglerar handeln mellan företag och privatpersoner och går därför under namnet ”e-handelspaketet”. Det infördes för att skapa mer rättvisa konkurrensvillkor mellan företagen i de olika EU-länderna.
– Tidigare har e-handlare varit tvungna att ta ut momsen som gäller i deras ursprungsland, oavsett var de har sålt varan.
Eftersom olika EU-länder har olika moms innebar det att om en svensk och en tysk e-handlare sålde samma vara till tyska konsumenter fick det tyska företaget lägga på 19 procent moms, medan det svenska behövde lägga på 25 procent moms.
– Nu ska istället e-handlaren lägga på den moms som gäller där konsumenten bor, så att man kan konkurrera på mer lika villkor. Något som gynnar oss i Sverige.
CTP är nästa steg
Nackdelen är att administrationen har ökat. Unionen har totalt 83 olika momssatser, beroende på vilken vara som säljs och var mottagaren bor, och det kan också skilja sig mellan olika regioner inom samma land.
– Dessutom kan olika varor vara momsfria i olika länder, så det är en grannlaga uppgift att ha koll på alla de här bitarna.
Kurs: Onlinekurs om leveransvillkor - Incoterms® 2020
Kvar återstår nu steg 3, där företag ska kunna ansöka om att bli en så kallad CTP, certified taxable person.
– Om köparen har den statusen, då kan det säljande företaget skicka varan utan moms och så är det upp till köparen att göra rätt för sig. Men när det kommer att införas, det vet vi inte än.
Förändringarna i korthet:
- Steg 1 1/1 2020 – fyra quick fixes, stramade upp regelverket för moms när olika företag inom EU handlar med varandra.
- Steg 2 1/7 2021 – e-handelspaketet, förändrade momsreglerna för företag som säljer direkt till konsument.
- Steg 3, okänt när det kommer att införas – möjligheten att bli en CTP, certified taxable person, införs.
Text: Karin Aase
BEHÖVER DU HJÄLP MED DIN INTERNATIONELLA AFFÄR?
Är ditt företag på väg att etablera sig på en ny marknad, har en specifik situation att hantera eller ett viktigt möte att förbereda med en internationell part? På Västsvenska Handelskammaren har vi lång erfarenhet av internationella affärer och ett globalt nätverk av marknadsexperter, som hjälper dig att säkra din affär. Eller kanske behöver du gå en kurs?