Exportprogrammet hjälpte mig våga när svenska marknaden blev för liten

Karin Hedström är Marketing & Export Manager på NOAS Sweden och deltog i Exportprogrammet 2020 - 2021. Som relativt grön på export sökte hon till Exportprogrammet för att få expertråd och guidning när svenska marknaden började bli för liten för företagets produkter. Här berättar Karin vad Exportprogrammet betytt för henne och hur NOAS Sweden lyckades hitta rätt marknader.

Expertråd och guidning inom export

NOAS Sweden är ledande i Norden inom specialinredning och solid surface. Företaget erbjuder helhetslösningar inom specialinredning för skolor, hotell, butiker, restauranger, sjukvård och andra offentliga miljöer. NOAS Swedens egna produkter i solid surface är tvättrännor, operationsvaskar och vårdhandfat, speciellt framtagna för den offentliga miljön.
Som relativt grön på export sökte Karin till Exportprogrammet för att få expertråd och guidning när svenska marknaden började bli för liten för företagets produkter.

Allt en nybörjare bör veta om export

– Vi har en antibakteriell och porfri operationsvask tillverkad i Corian som vi exporterar. Innan jag började på Exportprogrammet exporterade vi bara våra operationsvaskar genom andra kunder. Men när sverigemarknaden började bli för liten för våra produkter började vi tänka på export.
Karin upplever Exportprogrammet som givande och lärorikt, särskilt för henne som nybörjare på export och internationell marknad.
– Exportprogrammet är väldigt bra för att jag hade ingen aning hur det är att exportera. Jag var väldigt grön och visste inte riktigt hur jag skulle gå tillväga. Exportprogrammet har gjort att jag vågar ta kontakt, vet vilka kanaler jag kan använda, vilka marknader jag ska vända mig till och hur man sluter avtal. I dag exporterar vi till bland annat Island, Finland, Norge,
Nederländerna, Tyskland och Estland. Estland är en stor marknad för oss där vi även har återförsäljare i dag, berättar Karin.

“Exportprogrammet har gjort att jag vågar ta kontakt, vet vilka
kanaler jag kan använda, vilka marknader jag ska vända mig till
och hur man sluter avtal.”

Karin understryker vikten av att känna sig trygg för att våga gå ut på nya marknader och att Exportprogrammet gav henne det genom nätverkande och riktad kunskap baserat på behov.
– Jag rekommenderar Exportprogrammet på grund av att man tillsammans med gruppen går igenom vad man vill ha, vad man är intresserad av och vad man vill veta – och utifrån det formas utbildningen. Jag tycker att man ska gå Exportprogrammet för att få värdefull kunskap, bygga nya nätverk och få trygghet att våga gå ut på nya marknader.


“Jag tycker att man ska gå Exportprogrammet för att få
värdefull kunskap, bygga nya nätverk och få trygghet att våga
gå ut på nya marknader.”

Gör dig redo för nya exportframgångar

Tillhör du ett litet eller medelstort företag som exporterar i dag, men behöver guidning för att göra dig redo inför nya exportframgångar? Då är Exportprogrammet något för dig.

Exportprogrammet – vad ingår? (Det är kostnadsfritt)

  • Nätverk. Bli del av ett nätverk med andra företag i samma situation, diskutera utmaningar, dela erfarenheter och hitta lösningar för att ta er ut på nya marknader.
  • Workshops. Delta i workshops med fokus på ämnen som rör ditt företags globala expansion såsom internationell affärsjuridik och affärskultur.
  • Individuell coachning. Få individuella möten med exportrådgivare med
    utgångspunkt i ditt företags individuella behov och målsättning.
  • Marknadsaktivitet. Etablera ert företag på en ny exportmarknad genom ökad kunskap om marknaden och möjlighet att träffa relevanta kunder och partners.

Låter det lockande? Säkra din plats redan i dag. Fyll i intresseanmälan här.