Export och hållbarhet – avgörande faktorer för att skapa en stark värld
Eleiko är ett innovationsdrivet företag med en tydlig vision – att bygga en starkare värld. Med styrkeutrusning som används av lyftare i 118 länder får man säga att de lyckats bra sedan starten 1957. Men vilka faktorer ligger egentligen bakom företagets globala framgångar? Enligt Simone Rishede, Hållbarhetschef på Eleiko, är export och hållbarhet två av grundpelarna.
Skivstänger av bästa kvalitet
Eleikos resa mot en starkare värld startade 1957 då företaget började utveckla skivstänger av bästa kvalitet för professionella lyftare. Sedan dess har bolaget vuxit kraftigt och idag används Eleikos styrkeutrustning av passionerade lyftare runt om i hela världen. Faktum är att inom tyngdlyftning och styrkelyft har över 1000 världsrekord slagits med en Eleiko-skivstång. Förutom att leverera skivstänger till mästerskap förser de militär, universitet, gym och hemmatränare med sin styrkeutrustning.
Export en avgörande faktor
Eleikos vision är att bygga en starkare värld och den visionen har också byggt ett starkt varumärke internationellt.
– Om man vill bygga en starkare värld måste man röra sig utanför Sveriges gränser. Export har varit en avgörande faktor för att vi ska kunna uppnå vår vision, säger Simone Rishede som är Hållbarhetschef på Eleiko.
För några år sedan deltog Eleiko i Exportprogrammet som riktar sig till små och medelstora företag som vill slå sig in på nya internationella marknader. Deltagarna får möjlighet att öka sin kompetens genom utbildning och individuellt stöd från experter inom internationalisering och nätverkande med andra företag.
– Tack vare Exportprogrammet har vi fått en bredare och djupare kunskap kring vår egen exportverksamhet och internationalisering. Vi har verkligen haft spännande erfarenhetsutbyten med andra företagare och det har både inspirerat och gett oss nya infallsvinklar. Vill man öka sin teoretiska och praktiska kunskap samtidigt som man bygger nätverk och lär av andra exportansvariga så rekommenderar jag absolut Exportprogrammet, säger Andreas Andrén som är Director of Sales på Eleiko.
Trots tuffa pandemiår och hög konkurrens har Eleiko år för år vuxit på exportmarknaden. I dag levererar de styrkeutrustning till över 100 länder i Norden, Europa, Nordamerika, Mellanöstern, Asien, Stillahavsområdet och Sydamerika. Och de ser en stor potential för ytterligare tillväxt, särskilt på den amerikanska marknaden
– För ett par år sedan gjorde vi en stor satsning där vi flyttade vårt amerikanska dotterbolag med kontor och lager till Austin, Texas. I USA har vi idag stora kunder såsom universitet, idrottslag och delar av militären. I och med flytten och lokalt lager har vi nu helt nya förutsättningar att öka vår konkurrenskraft på USA-marknaden, berättar Simone.
Styrkeutrustning som håller en hel livstid
På samma sätt som export bidragit till Eleikos framgång på den internationella marknaden är hållbarhet en viktig grundpelare för företaget. Med kvalitet och säkerhet i fokus arbetar Eleiko ständigt för att utveckla sina produkter med hållbarhet i fokus.
– Det är en farlig sport att stå med 200 kilo över huvudet – den är inte helt utan skaderisk. Därför är det viktigt för oss att ta ansvar för att produkterna håller. Syftet med våra första skivstänger var att de skulle hålla för ett helt VM. Det gjorde de nämligen inte innan – de böjdes eller gick av, vilket var väldigt farligt. 1963 var det VM i Stockholm och då användes Eleikos skivstänger – och för första gången höll de, berättar Simone.
Det är mycket tack vare närvaron på tävlingsscenen som Eleiko blivit ett välkänt och omtyckt varumärke globalt. Men med ett starkt varumärke kommer också stora risker.
– Våra användare har en stark tro på oss. Med det innebär också att de har höga förväntningar på att vi tar både socialt och miljömässigt ansvar. Därför upptäckte vi tidigt att det är viktigt att lägga resurser på hållbarhet, säger Simone.
2017 bildades Eleiko Green Team som är en tvärfunktionell grupp som jobbar för att se till att Eleiko driver en hållbar verksamhet och identifierar var på hållbarhetsskalan de befinner sig inom olika områden.
Om hållbarhet: "Nyckelordet är transparens."
– Vi är sju personer som kommer från olika delar av verksamheten. Det gör att vi effektivt kan planera målsättningar och aktiviteter och dessutom ta snabba beslut när det behövs. Vi strävar efter att hållbarhet ska bli en del av Eleikos DNA. Det är en tuff uppgift och det är viktigt att förstå att alla medarbetare har ett gemensamt ansvar, säger Simone.
5 tips till dig som vill integrera hållbarhet i er affärsmodell
Här kommer 5 tips från Simone till dig som vill integrera hållbarhet i er affärsmodell.
1. Kartlägg påverkan och förväntningar.
Det är lätt att vilja hoppa på hållbarhetståget och börja sätta ambitiösa mål. Men man måste börja från början. Kartlägg var ni står i dag och se över era förväntningar.
2. Ha koll på standarder och lagkrav.
Det händer mycket just nu inom standarder och lagkrav. Det är extremt viktigt att inte halka efter. Se till att ha koll – eller ännu bättre – försök ligga ett steg före.
3. Tillsätt resurser.
Att tillsätta resurser är A och O. Börja någonstans, exempelvis med att se över en del av verksamheten och fundera på hur ni kan integrera ert hållbarhetsarbete där.
4. Dröm stort, börja smått.
Man måste våga drömma och ha visioner. Men ta små steg till en början. Det kan vara allt från att börja sopsortera till att mäta sitt CO2-utsläpp eller utvärdera sina leverantörer.
5. Ta ansvar.
Hållbarhetsarbete handlar inte om att visa hur perfekt man är, utan om att visa vad man gör för att bli bättre. Nyckelordet är transparens. Jag är övertygad om att det är de företag som vågar vara ärliga mot sina kunder som kommer att vinna i längden.
Vill du också få hjälp med hur ni kan jobba med export och hållbarhet för att skapa framtida affärer? Kontakta oss på Exportcenter Väst i dag, så guidar vi dig rätt!