
ATA-carnet
Ska du ta med dig yrkesutrustning tillfälligt för ett arbete utanför EU? Eller kanske du ska visa upp dina varor på en mässa utomlands? Då kan du använda dig av en ATA carnet, så slipper du betala införtullnings-avgifter och moms i landet du ska besöka.
Alla ansökningar av ATA-carnet görs digitalt. För att göra din ansökan digitalt framåt ska du först skapa ett användarkonto, detta görs enkelt via TradePort
VAD ÄR ATA CARNET?
Det är en fysisk tull– och värdehandling som fungerar likt ett internationellt pass. Du har ditt pass och varorna har sitt. ATA carneten ska visas upp för tullmyndigheten vid varje gräns mot EU. Den innehåller all samlad dokumentation du behöver för att ha dina varor tillfälligt i landet du besöker. Fördelen med en ATA carnet är att man slipper betala tull - och momsavgifter.
ATA CARNETS ANVÄNDNINGSOMRÅDEN
ATA carneten kan utfärdas för gods som faller in i någon av följande kategorier:
- Yrkesutrustning
- Varuprover
- Utställningsgods (mässa)
En ATA carnet är giltig i tolv månader och under den perioden kan man göra 10 tur - och returresor med den.
Kontakta oss gärna vid frågor
Mail: handelsdokument@vastsvenskahandelskammaren.se
Tel: 031-835924