3 kvinnor som gör internationella affärer
Att ta sig ut på den internationella marknaden kan vara både spännande och skrämmande. Vi träffade tre kvinnor inom export för att diskutera utmaningar, lärdomar och framgångar.
Tre varumärken med tydliga affärsidéer
Annie Saeedfar Wennergren driver sportstrumpföretaget Gococo tillsammans med sin tvillingsyster Linnea och mamma Lotta sedan 2012. De erbjuder strumpor inom outdoor, löpning och träning samt mjuka accessoarer såsom mössor och halsvärmare.
– Det är en liten men bra nisch. Många tränar och är ute och springer och då behöver man bra strumpor. Strumporna är grunden till vår affärsidé – att man ska kunna springa utan skavsår och blåsor. Vi har ett speciellt material som vi jobbar med som fungerar väldigt väl. Vi räddar många fötter under långa maraton och löprundor, säger Annie.
Madeleine Magnusson är ägare och grundare av Vargkläder, ett företag inom outdoor fashion som startade 2013. Efter att Madeleine lagt idrottskarriären på hyllan började hon jobba med varumärkeslicensering. Sakta men säkert såddes ett frö och snart dök idén om att skapa ett varumärke inom outdoor upp.
– Det skulle vara lite mer avslappnat, men med tydlig designnivå och skandinavisk ton där plaggen kan användas både till sport och vardags. Det var även viktigt att vi skulle kunna skala upp varumärket på marknader utanför Sverige, säger Madeleine.
Sofia Öquist är affärsutvecklare och ekonom på Jumperfabriken, ett företag som grundades för 12 år sedan av Elisabeth Synnes.
– Elisabeth startade företaget i protest mot den slit- och slängkultur som rådde inom modevärlden som hon kände sig trött på och inte ville vara en del av. I stället ville hon skapa vackra, välsittande kläder som håller över tid, både designmässigt och kvalitetsmässigt, berättar Sofia.
Att som kvinna våga satsa på att starta företag
Vi ser idag en positiv trend där antalet företagsamma kvinnor i Sverige är fler än någonsin. Det som gjorde att Madeleine vågade satsa fullt ut på Vargkläder var att hon fick finansiering av en affärsängel.
– Det var väldigt avgörande. När jag fick den möjligheten bestämde jag mig för att köra. Det är tufft att vara kvinna och driva bolag idag. Men jag tror att fler kvinnor idag känner att det är möjligt att satsa. Man har högre mål och mer jädrar anamma, säger Madeleine.
För Annie och hennes tvillingsyster var det en självklarhet att starta eget. Med en historia av egenföretagare i familjen kändes en vanlig anställning långt bort. I stället ville de satsa på något som de kunde kombinera med sitt största intresse – segling.
– Jag och min syster seglar på elitnivå. Vi ville hitta något som vi kunde kombinera med vår seglingssatsning – och då blev det ett eget strumpföretag. Vi bara hoppade. Jag tror kanske att vi var lite naiva och trodde att det skulle vara lättare än vad det var. Hade vi gjort det idag hade steget definitivt varit större än då, när vi var 25.
För att få fler kvinnor att våga satsa på att starta eget företag tror Annie det behöver bli mer jämställt, men också att det krävs mod och lyckade exempel.
– Jag tror att man behöver ge kvinnor samma möjligheter som män har – och har haft – under många generationer. Vi ligger fortfarande efter och det kommer att ta tid innan vi kommer i kapp, men jämställdheten går åt rätt håll. Jag tror det handlar om mod också. Man måste ha förebilder för att våga hoppa på ett liv som egen företagare.
Början på exportresan och vägen framåt
Jumperfabriken började sin exportresa med agentsamarbeten och utställningar på mässor runtom i Europa. Agentförsäljningen gick bra i början, men som litet bolag med små volymer var det svårt att bli prioriterade.
– Det kostade mycket och tog mycket tid. På senare år har vi avvecklat de flesta agenterna och tagit över försäljningen själva i stället. Vi riktar nu in oss på digital försäljning direkt till konsument genom lokaliserade webbshops och marknadsplatser, men även till återförsäljare genom Faire, en B2B marknadsplats för modeföretag, säger Sofia.
Både Gococos och Vargkläders exportresor är inte så långt ifrån Jumperfabrikens. Även de började den traditionella vägen med distributörer, agenter och internationella mässor för att sedan gå över till digital försäljning.
– Vi märkte ganska snabbt att den traditionella vägen var svår och kostsam. Efter några års fallerande styrde vi om till det digitala. Idag satsar vi på marknadsplatser och att jobba direkt mot konsument, berättar Annie.
– Vi började med att ställa ut på en stor internationell mässa i Tyskland. Vi ville signalera att vi var ett litet frö från Sverige, men att vi är annorlunda, sticker ut och kommer att ta plats. I dag jobbar vi med både B2B och B2C och har återförsäljare i Tyskland, Finland, Norge och USA. Jag tror att dagens digitala möjligheter ger en hävstångseffekt som snabbar på processen och gör det enklare att nå nya marknader, säger Madeleine.
Hjälp och stöd av Exportcenter Väst
För att ta nästa steg in i sin internationella expansion sökte Annie, Sofia och Madeleine stöd och hjälp av Exportcenter Väst och 2022 deltog de i Exportprogrammet.
“Det har varit guld värt och även att veta vem man ska vända sig till om problem uppstår, vilket det alltid gör.”
– Sofia Öquist, Affärsutvecklare & Ekonom, Jumperfabriken
– Vi har fått väldigt mycket bra hjälp av Exportcenter Väst. Vi har fått konsultbidrag (Internationaliseringscheck) för att kunna göra marknadsundersökningar genom VGR. Vi har fått hjälp av Business Sweden med att göra kartläggningar av norska och danska marknaden. De kommer också hjälpa oss kontakta några kunder som vi vill åt. Vi har fått mycket kunskap om det exporttekniska. Vi har ju ingen logistikavdelning eller juridikavdelning. Så det har varit guld värt att få ta del av den kunskapen och veta vem man ska vända sig till om problem uppstår, vilket det alltid gör, menar Sofia.
– Genom Exportcenter Väst och Exportprogrammet har vi fått hjälp med möjligheten att ta kontakt med nya aktörer internationellt, Många av experterna som föreläst har varit väldigt duktiga. De har delat med sig av kunskap inom områden som jag funderat mycket kring och behövt mer kompetens inom, berättar Madeleine.
– Vi har fått jättebra stöd från Exportcenter Väst. Bland annat fick vi möjlighet att träffa svenska Amazon och ställa frågor direkt till experterna. Det är en viktig plattform som vi idag satsar på. Jag har även fått känna mig som en del i ett nätverk med andra företag och entreprenörer som befinner sig i samma situation. Det mest värdefulla för mig har varit att få utbyta erfarenheter och knyta nya kontakter. Och inspirationen – att det finns så många duktiga människor därute. Det gör att man själv vill bli lika duktig, säger Annie.
Utmaningar på vägen mot internationalisering
Att ta sig ut på nya marknader kan kännas både spännande och skrämmande. Det finns många utmaningar på vägen mot internationalisering, men också insikter och lärdomar.
– Vi har lärt oss att det är viktigt att vara noggrann med valet av samarbetspartners. Ibland är det kanske lockande att ta emot en förfrågan för att man känner sig smickrad eller inte finns på den marknaden ännu. Men det är jätteviktigt att göra sin research innan man tar ett beslut, säger Sofia.
– Vi har fått en hel del både bra och dåliga råd och ibland har vi varit lite för snabba med att springa på bollen. Men då har vi lärt oss att det är viktigt att vara lite eftertänksam och lyssna på rätt personer, berättar Madeleine.
– Vi har lärt oss jättemycket under exportresans gång. En utmaning har varit den enorma frustrationen över att inte ha kapital att göra allt man vill. Hur löser man likviditet när man ska växa? Hur får man finansiering för att växa på nya marknader? Det har varit en stor knut att lösa, berättar Annie.
Tankar, planer och förhoppningar om framtiden
Madeleine, Annie och Sofia ser alla ljust på framtiden och det finns stora ambitioner, planer och förhoppningar för de tre företagen.
– Våra planer framöver är att skala upp till 30 miljoner inom tre år. Vi har en ny delägare i bolaget som kommer in med ny kompetens och erfarenhet. Det är fösta steget. Sedan vill vi fortsätta etablera vårt varumärke med fokus på tydlig skandinavisk design och hållbarhet inom outdoor, både internationellt och här hemma, säger Madeleine.
“Genom Exportcenter Väst har vi fått hjälp med möjligheten att ta kontakt med nya aktörer internationellt. ”
– Madeleine Magnusson, Ägare & Grundare, Vargkläder
– I framtiden vill vi satsa digitalt. Vi vill möta kunden direkt genom B2C och vår kärna kommer att vara vår egen webbplats. Vi kommer även jobba mycket med att nå ut på de stora marknadsplatserna. Det handlar inte lika mycket om personkemi längre, utan om att smeka en algoritm rätt, säger Annie.
– Vi ser ljust på framtiden trots världsläget just nu. Vi har alltid stått oss bra i lågkonjunktur och vår affärsidé med hållbara kläder ligger i tiden. Vi var ganska tidiga redan för 12 år sedan, när man började prata om hållbarhet inom modeindustrin. Det var inte alla som fattade då vad vi var ute efter. Men nu har vi tiden med oss, menar Sofia.
Hon fortsätter:
– Vi har byggt upp en ganska stark bas här i Sverige och nu är vi redo att skala upp den internationella försäljningen. Fokus den närmsta tiden kommer ligga på att växa vår danska webbshop, utvidga vårt Zalandokonto med den tyska marknaden och lansera en brandstore på B2B-marknadsplatsen Faire.
Tips och råd till dig som jobbar med export
Något som Annie, Madeleine och Sofia har gemensamt är de samlat på sig mycket erfarenhet, kunskap och kompetens inom export under åren. Här kommer några av de råd och tips som de skulle vilja dela med sig av till andra kvinnor som jobbar med export, är i startgroparna av exportresan eller vill satsa på att starta eget.
– Om ni är ett litet bolag som jobbar med export, ta hjälp. Man kan inte ha all information och kunskap in-house. Ta hjälp av konsulter eller Exportcenter Väst. Det finns så otroligt mycket hjälp att få och som många gånger är gratis, menar Sofia.
– Våga köra på! Men var samtidigt lite eftertänksam kring affärsidén. Är den hållbar? Hur ser världen ut i dag och hur ser den ut om 20 år? Som producent idag behöver man idag ta ett mycket större ansvar för hållbarheten, säger Madeleine.
“ Det mest värdefulla för mig har varit att få utbyta erfarenheter och knyta nya kontakter. ”
– Annie Saeedfar Wennergren, Medgrundare, Gococo
– Ta hjälp av mentorer tidigt, kanske sätt in en styrelse i ditt företag. Titta igenom din affärsplan ordentligt och hur den kan komma att förändras över tid. Det som var vår affärsplan för 10 år sedan är inte samma som idag. Att ha en flexibel affärslösning tror jag är jätteviktigt för att man ska kunna förändras med tiden, säger Annie.