Wikholm i form för nya marknader
När Peter och Helen Westlander startade Wikholm Form för åtta år sedan var det genom uppköp av ett konkursbo. Redan första året blev omsättningen hela nio miljoner kronor och i år tippar företaget på det sjudubbla. Men det gäller att pricka rätt i trenderna och framförallt ställa ut på rätt mässor.
Peter Westlander, som är företagets nuvarande ägare och vd, berättar att företaget bytt inriktning några gånger sedan starten 1937. Till en början jobbade man med kemikalier och sålde bland annat tvål, schampo och växtnäring. Men på 80-talet fick företaget nya ägare, som även började ta fram även keramik till blomsterbutikerna.
Sedan 2009 har han fortsatt att utveckla form- och inredningsprodukterna i sortimentet.
- I dag tillverkar och säljer vi allt från keramik till möbler och lampor. Våra bästa kunder är livsstilsbutiker som säljer både växter och inredning. Det har fungerat väl för oss, vi har hitills inte haft ett enda år med sjunkande försäljning, säger Peter Westlander.
Trendigt att odla
I företagets katalog presenteras 1600 produkter, varav en tredjedel av dem byts ut varje säsong. Tonvikten på försäljningen ligger på glas- och keramikprodukterna.
- Vi har en egen designer som ritar våra krukor och vaser. Där är vi unika och där har vi också vår volym. Vi har även ett eget sortiment i glas – planteringsglas, vaser och skålar. Det är olika från säsong till säsong vad som slår, precis som med mode.
Butikerna behöver vara duktigare, mer affärsmässiga och våga satsa på större lokaler, med större utbud.
Det är trendigt att odla och inreda med blommor och blad just nu, något som syns i försäljningen.
- Vi märker av det jättemycket och jobbar även med trendinstitut så vi ligger långt fram. Nu jobbar vi med nästa vår, men vi har redan koll på hur hösten 2018 kommer att se ut. Så vi köper trendinformation, tolkar den och plockar ut de delar som vi tycker passar våra kunder.
Trots att Wikholm Form inte vänder sig direkt mot slutkonsumenten är den ökande e-handeln en utmaning även för dem.
- Butikerna måste hitta sätt att sticka ut. Våra produkter är tunga, skrymmande, ofta ömtåliga och lämpar sig inte för nätförsäljning, så det är nog positivt för oss. Men våra kunder är mest fristående, privatägda butiker som tar ganska mycket stryk och har minskat i antal under flera år. De behöver vara duktigare helt enkelt, mer affärsmässiga och våga satsa på större lokaler, med större utbud.
Under 2017 siktar Peter Westlander på att få in 65 miljoner kronor i omsättning. När man har som mål att sjudubbla omsättningen på åtta år blir det många trådar att hålla i samtidigt.
- Min utmaning som ledare är att delegera. Eftersom vi växt hela tiden sedan starten har alla anställda haft väldigt mycket att göra. Med införsäljning, leveranser och nästa kollektion går det i ett. Vi har egentligen två månader per år där vi kan sjösätta nya projekt, det är april och maj, då vi levererat ut produkterna för vår och sommar.
En av få att ställa ut i Frankfurt
Som grossistföretag inom blomster- och inredningssegmentet krävs också närvaro på flera mässor i början av varje säsong. Det är här den största marknadsföringsbiten ligger - här knyts kontakter och läggs beställningar. Men det tar på både tid och krafter – det tar ungefär 4-5 dagar att bygga upp en monter, sedan hektiska mässdagar, och sedan skall allt rivas ner igen.
Första mässan i år var i München, sen på Formex i Stockholm i januari. Direkt efter det Oslo Design Fair. Sedan Frankfurt Christmas World – som är den största mässan i Europa.
- Det är där man möter de stora europeiska kunderna. Det är väldigt kul faktiskt, det har varit ett av våra mål att ställa ut där. Det är väldigt svårt att komma in och få en bra plats, men de har gillat vårt koncept så vi ställde ut nu för andra året. Det är vi ganska ensamma om i Sverige i vår bransch, säger Peter Westlander.
Såhär säger Peter Westlander om att vara medlem i Handelskammaren: ”Jag är medlem dels för att jag tycker att det är bra att kunna supporta er organisation, dels för att bli mer insatt i vissa frågor. För vår del var det exporten där vi såg att vi skulle kunna utveckla oss.” Tycker du som Peter?