Upptäck Microsoft Copilot - din nya kollega

Microsoft 365 Copilot, en AI-assistent som nyligen lanserats på svenska, hanterar arbetsflöden direkt i Microsoft 365 appar. Utforska hur du kan använda Copilot för att effektivisera ditt arbete.

Vad är Microsoft 365 Copilot?

Microsoft 365 Copilot är en AI-assistent som är till för att underlätta arbetet i appar som Word, Excel, PowerPoint, Teams och Outlook. Betalversionen av verktyget baserar sin data på dina interna företagsfiler i Microsoft 365s-appars portfölj. I stället för att leta efter ett gammalt projekt som är vilse i ”mappdjungeln”, kan du enkelt be Copilot att ta fram rätt dokument inför ett möte genom en chattfunktion i Teams. I Word kan den sammanfatta mötesanteckningar, och i Excel svara på frågor som ”vilka är de viktigaste trenderna i dessa siffror?”.

Copilot gör det möjligt att arbeta smidigare genom smarta, automatiska funktioner och naturlig språkanalys, vilket sparar tid och förbättrar produktiviteten i hela Microsoft 365-portföljen.

Tydliga regelverk kring datahantering och sekretess

En återkommande fråga relaterat till AI är informationssäkerhet. Microsoft uppger själva att de inte delar data med en tredje part utan godkännande. Enligt dem används inte heller data från deras kunder för att till exempel utbilda språkmodeller. De säger också att all information som skickas mellan dig och Copilot krypteras för din organisations säkerhet och använder alltså data som bara du kan komma åt.

Viktigt med en AI-policy

Trots att Copilot respekterar anställdas behörigheter, saknar många företag strategi för att säkra känsliga data. Ofta märks inte dokument korrekt, vilket gör att anställda kan få tillgång till konfidentiella uppgifter. Detta problem beror på ostrukturerade data, till exempel att enskilda chefer sparar personuppgifter i kalkylblad innan de uppdaterar informationen i ett centralt system.

För att undvika risker behöver företag en tydlig strategi för dataskydd och AI-användning. Att utbilda medarbetare om hur man säkert hanterar och rensar känslig information från sina arbetsdatorer är avgörande. Genom att skapa riktlinjer för användningen av AI-verktyg blir det enklare att säkerställa att tekniken används på rätt sätt i er organisation.

Läs mer: Policy för generativ AI - därför behövs den

4 tips på hur ska du tänka för att få ut bäst information


  1. Var så specifik som möjligt. För att få relevanta och precisa svar av Copilot behöver du uttrycka dig så detaljerat som möjligt. Inkludera de olika källorna du vill Copilot ska använda för att säkra att du får rätt information tillbaka.
  2. Inkludera sammanhanget i din fråga. Ju mer sammanhang du kan ge Copilot i allmänhet, desto närmare kommer du att komma ett slutresultat. Förklara varför du behöver det du ber om och för vem informationen är. Om du ska sammanfatta kundlistor till din chef, få med det i informationen till Copilot.
  3. Tänk på att det är du som är ansvarig för informationen. Ju mer sammanhang du kan ge den i allmänhet, desto närmare kommer du att komma ett slutresultat. Men det kommer aldrig att ersätta behovet av mänsklig granskning och faktakontroll. Se Copilots information som ett första utkast, som du sedan bearbetar och anpassar till ditt eget.
  4. Bolla med Copilot som du bollar med kollegorna. Du kan be om fler svar från Copilot om du inte känner dig helt nöjd med första förslaget. Bolla med Copilot som med en kollega genom att ge fler vinklar till din fråga och be om fler förslag.

NYHET! KURSER I COPILOT

Utveckla dina kunskaper inom Copilot med en kurs. Västsvenska Handelskammaren erbjuder både kurser för dig som är nybörjare och för dig som redan använder Copilot regelbundet men vill fördjupa dina kunskaper. Se våra grundkurser och fortsättningskurser nedan.

Se kurser här