Ta nästa steg med Generativ AI

Generativ AI erbjuder stora möjligheter att öka effektiviteten på arbetsplatsen, men hur förvandlar du den insikten till handling och konkreta åtgärder?

Västsvenska Handelskammaren har träffat tre västsvenska företag som redan tagit steget. Här bjuder de på praktiska insikter om hur de använder generativ AI i sina verksamheter – från att kapa administrativa ledtider till att öppna upp för innovation i byggbranschen och energisektorn.

Billinge Energi effektiviserar processer

Billinge Energi har tagit AI i bruk för att effektivisera en rad administrativa och strategiska processer. Med hjälp av ChatGPT har de förbättrat kommunikationen med kunder, väsentligt kortat tiden för analys av villkor och lagtexter, samt effektiviserat protokollskrivandet.

Nathalie Lindgren, marknadschef på Billinge Energi, upplever att generativ AI sparar tid och höjer kvaliteten på arbetet.

– AI möjliggör också mer engagerande ledarskap och frigör tid för strategiskt tänkande, då tekniken tar över rutinmässiga uppgifter, säger hon.

Framåt planerar företaget att sprida AI-användningen till hela verksamheten för ytterligare effektivisering.

AI i projektering och analysarbete

RO Gruppen, ett byggföretag med huvudkontor i Borås, har tagit omfattande steg i att implementera generativ AI för att stärka både operativa och strategiska processer. Andreas Jaldevik, vice koncernchef och ägare, inledde arbetet efter en utbildning på Västsvenska Handelskammaren, där han såg potentialen i AI för att öka effektiviteten.

Ledningsgruppen har varit en viktig drivkraft, och genom pilotprojekt har RO Gruppen kunnat implementera generativ AI i såväl projektering som analysarbete, vilket har lett till betydande tidsbesparingar.

– Vi har bland annat reducerat tiden för sammanställning av arbetsplatstillbud från 8 timmar till endast 5 minuter. Nu fokuserar vi på att utbilda medarbetarna i hur de kan använda AI inom sina arbetsområden, säger Andreas Jaldevik och betonar vikten av att våga prova nya tillämpningar.

Ett annat viktigt område är upphandling av IT-system, där RO Gruppen numera ställer krav på att alla deras leverantörer har en plan för AI utveckling. Företaget utforskar även möjligheten att använda generativ AI i en roll som biträdande platschef, en digital tvilling, vilket skulle kunna bli en viktig tillgång i byggprojekten.

Ökat produktivitet med upp till 50 procent

Samgräv AB, som är verksamma inom anläggningsbranschen, har också börjat integrera generativ AI för att effektivisera sina processer och förbättra affärsutvecklingen.

– Vi har börjat använda AI för att testa och utvärdera effekten inom exempelvis områden som HR, avtalsskrivning och rapportanalyser, säger Mathias Cederblad, Vd på Samgräv.

– För mig har detta lett till en produktivitetsökning som varierar beroende på uppgift, ibland upp till 40-50 procent.

Efter grund- och fördjupningskurser på Västsvenska Handelskammaren har företaget utökat AI-utbildningen till hela koncernledningen. I deras strategi ingår att använda AI för att underlätta arbetsprocesser och öka värdeskapandet i både produktion och administration. Mathias Cederblad ser AI som en värdefull resurs för att effektivisera arbetet, vilket även gynnar kundinteraktion och intern personalhantering.

Lyckas med din implementering

Hur genomförs då en framgångsrik implementering av generativ AI? Joacim Carlsson är Chief Digital Officer, på Västsvenska Handelskammaren. Gemensamt för de som lyckats är bland annat att de har en kultur som främjar nyfikenhet och innovation, menar han.

– Ledarskapet spelar en avgörande roll, att man har en förståelse för potentialen med generativ AI och en aktiv vilja att integrera den i verksamheten, säger han.

En studie från McKinsey & Company visar att de flesta generativa AI-projekt tar fyra till fem månader från idé till implementering. Under den tiden krävs både engagemang och kompetens.

– Här är kontinuerlig utbildning och coaching avgörande faktorer, konstaterar Joacim Carlsson.

Tre tips för att komma igång med Generativ AI


  1. Experimentera. Använd generativ AI för att skapa pilotprojekt och jämför resultaten med traditionella metoder.
  2. Bygg AI-kompetens. Se till att ledarskapet är informerat och engagerat i AI-frågor.
  3. Dela Erfarenheter. Uppmuntra till intern kunskapsdelning och ta lärdom av såväl framgångar som misstag.

VILL DITT FÖRETAG TA NÄSTA STEG MED AI?

Sverige ligger efter när det gäller AI-investeringar, men för de som satsar tidigt är möjligheterna stora. Västsvenska Handelskammaren kan stötta ditt företag på resan, från de första stegen till avancerad implementering. Läs mer om hur vi kan hjälpa dig och ditt bolag.

Läs mer här