”Sveriges innovationsklimat är i världsklass”
Från verkstadsarbete på Volvo Flygmotor, till vd för GKN Aerospace Sweden. Under ett medlemsmöte i Trollhättan delar Joakim Andersson med sig av sina tankar om svensk industri och besluten som format hans karriär.
Sedan i höstas är det Brålandasonen Joakim Andersson som sitter vid spakarna för GKN:s flygmotorverksamhet. Med 4500 anställda på olika ställen i världen basar han över en global koncern, men under mötet på Västsvenska Handelskammaren i Trollhättan dominerar det lokala perspektivet. Att vara del av svensk industri är en tillgång men också en utmaning.
– Att driva koncernledningsjobbet från Trollhättan och utveckla i en svensk miljö är fantastiskt roligt. Jag tror på Sverige, vårt innovationsklimat kopplat till fritänkandet och hur vi driver saker här, det är verkligen i världsklass. Däremot de andra delarna, hur vi tar det från innovation till företagande, där är jag inte jätteimponerad, säger Joakim Andersson.
Du måste locka dina ungar att tycka att det är coolt att jobba inom industrin.
Vad kan vi göra för att förbättra Sverige som industrination tycker du?
– I Sverige har det inte varit riktigt fint att bygga fabriker och jobben som behöver skapas inom industrin har inte stått högt på den politiska agendan under åren. Därtill behövs det oftast en hel del kapital för att skapa innovation, för att forska, koppla det till utveckling och ta fram prototyper. Och sedan ska man bygga upp verksamheterna till nästa nivå. Många länder i världen, som vi konkurrerar med, vill gärna vara med på den resan för att få arbetstillfällen. Sverige är inte riktigt där.
Så vi behöver pengar och att det ska vara mer coolt att bygga industri?
– Ja, vilket innebär att du måste locka dina ungar att tycka att det är coolt att jobba inom industrin. För att lyckas med det behöver vi bli bättre på att marknadsföra oss. Jag tror också att det är viktigt att vi fortsätter att jobba med yngre åldrar. På GKN brukar vi tillexempel bjuda in barn, tillsammans med sina föräldrar, när de går i åttan för att äta pizza och visa vår verksamhet. En annan viktig del är utbildning. Ta till exempel Aerogymnasiet som vi skapade för över 15 år sedan, vad de har generat för elever till oss men också andra företag är helt fantastiskt.
Själv började du jobba i verkstaden på dåvarande Volvo Flygmotorer. Hur kom det sig?
– Jag gick fyra år teknisk maskinorienterat på Nils Ericsongymnasiet och sedan gjorde jag lumpen. Jag trivdes som befäl och hade planer på att vara kvar, men veckan innan muck fick jag permis en dag för att söka jobb och då åkte jag till Flygmotorer. Jag är uppväxt med praktiska föräldrar, har sommarjobbat på gårdar och pluggat teknik, jag kände att produktionsteknik kan jag jobba med, det är livet. Jag sökte jobb som produktionstekniker, men fick börja i verkstan.
Det har betytt mycket för mig att jag har vågat bryta upp för att arbeta och leda i andra miljöer
Det har hänt en del sedan dess. Vilka är de viktigaste milstolparna i karriären?
– Det är två beslut. Det ena är att jag, bara ett par månader efter att jag börjat jobba, skrev in mig på universitet och började läsa sådant jag ville läsa. De närmsta 12 åren därefter läste jag många olika saker utan att egentligen vara särskilt intresserad av vilken examen det skulle leda till. Till exempel läste jag mycket arbetspsykologi, vilket blev en ögonöppnare. Det andra beslutet är att jag bestämde att jag ville vara utomlands emellanåt. Det har betytt mycket för mig att jag har vågat bryta upp för att arbeta och leda i andra miljöer.
Och det har du gjort. Hur skulle du beskriva din ledarstil?
– Jag vet inte om jag utvecklat så mycket ledarstil. Min filosofi är att om man försöker skapa sig en ledarstil så kommer den inte riktigt att fungera. Jag tror att man är begränsat formbar, man kan lära sig reflektera och hantera saker men inte mer. Typiskt för mig är att jag vill veta vad du är bra på och hur vi kan stärka det.
Vad är dina egna styrkor då?
– Jag tror jag har rätt bra förutsättningar att skapa nytänkande och inspirera.
Joakim kommenterar försäljningen av GKN
Intervjun gjordes före 29 mars då det brittiska investmentbolaget Melrose fientliga bud på GKN accepterades av cirka 52,34 av aktieägarnas röster. Joakim Andersson kommenterar försäljningen:
”Hur det förändrade ägarskapet kommer att påverka oss i detalj vet vi självklart inte men vårt fokus att utveckla och leverera konkurrenskraftiga, innovativa lösningar till flygindustrin fortsätter precis som vanligt. Vi har en stark strategisk plan på både kort och lång sikt som kommer att utveckla våra affärer och säkerställa stark tillväxt. Vi är starkt positionerade på marknaden och samarbetar med alla stora motortillverkare. Sammantaget är vi en lönsam verksamhet, med teknologier och produkter som kommer att generera värde åt våra ägare, kunder och anställda under många år framöver.”
På Västsvenska Handelskammarens kontor i Trollhättan skapar vi naturliga kontaktytorna för näringslivet i Fyrbodalsregionen. Via vårt arbete och vårt nätverk stärker vi ditt företagande.