Skapa samarbete mellan generationer på jobbet

När Generation Z kliver in på arbetsmarknaden ställs nya krav på arbetsgivare och ledarskap. Genom att ha koll på deras värderingar kan du skapa en inkluderande arbetsplats där alla generationer bidrar och utvecklas.

I dagens arbetsliv möts generationer med olika erfarenheter, värderingar och syn på arbete. För dig som ledare blir det en allt viktigare uppgift att skapa en inkluderande miljö där de kan samarbeta och dra nytta av varandras styrkor. Framför allt ställer Generation Z, som nu börjar ta plats på arbetsmarknaden, nya krav på ledarskap och arbetsplatskultur.

Vad karaktäriserar Generation Z?

Generation Z, födda mellan slutet av 1990-talet och början av 2010-talet, har vuxit upp i en tid av snabb digital utveckling och global osäkerhet. Det har format deras värderingar och prioriteringar i arbetslivet.

Generation Z är den första generationen som växer upp utan kännedom om ett liv utan internet. De präglas av att växa upp i en orolig omvärld, vilket skapat en trygghetssökande generation. De tillbringar mer tid med familjen och värdesätter sin egen ekonomi mer än tidigare, säger Sara Fröhling Lindersköld, från analysföretaget Ungdomsbarometern.

Enligt deras senaste rapport Unga i Västsverige 2024 upplever Generation Z stress över tidsbrist och självpåtagna krav. Samtidigt har 89 % av ungdomarna en stark tro på sin egen framtid, vilket gör dem till en generation som är beredd att utvecklas och ta ansvar – så länge de får rätt förutsättningar på arbetsplatsen.

Sara Fröhling Lindersköld från Ungdomsbarometern
"Det trygghetssökande perspektivet skiljer Generation Z från andra generationer. Här krävs ett tydligt ledarskap", säger Sara Fröhling Lindersköld.

– Ur ett arbetsperspektiv blir det allt viktigare för unga att ha en balans mellan jobb och fritid. Det är ett område som ökar kontinuerlig. Vi ser också hur en närvarande chef blir viktigt för den här generationen. De behöver ett tydligt ledarskap, så att de vet vad som förväntas av dem, samtidigt som de får möjlighet att utvecklas.

Möjliga generationskrockar

När Generation Z möter äldre generationer på arbetsplatsen kan både nya utmaningar och möjligheter uppstå. Till exempel är unga mer vana vid att umgås digitalt.

40 procent av unga i Västsverige umgås hellre digitalt än fysiskt, vilket gör att den sociala biten som ett jobb innebär kan vara nytt för många. De unga värderar nära relationer, medan ytliga kontakter mättas via sociala medier. Så ska man få den här gruppen att känna sig bekväm spelar både ledarskapet och det sociala på jobbet en stor roll, säger hon.

Ibland kan det finnas en förväntan från äldre generationer att man ska visa att man förtjänar sin plats

En annan tänkbar kulturkrock mellan generationer är synen på arbetslivet i början av karriären.

– Ibland kan det finnas en förväntan från äldre generationer att man ska göra sina hundår, jobba hårt och visa att man förtjänar sin plats. Generation Z ser på arbetslivet annorlunda – de identifierar sig mycket med sina många intressen och eftersträvar balans för att hinna med dem.

Så skapar du samarbete

Att leda över generationsgränser kräver ett ledarskap som är både flexibelt och lyhört. Ett sätt att främja samarbete generationer emellan och samtidigt dra nytta av deras respektive styrkor är att uppmuntra kunskapsdelning och mentorskap.

– En av Generation Z:s styrkor är deras tekniska och digitala kompetens. De tycker om att känna sig kunniga och att dela med sig av sin kunskap. Samtidigt kan de tidigare generationerna bidra med erfarenhet och kunskap inom sina områden.

För att skapa en harmonisk arbetsmiljö är det också viktigt att alla i teamet förstår var organisationen är på väg, och vilken roll varje individ spelar. Sara Fröhling Lindersköld betonar vikten av att sätta gemensamma målsättningar.

– Inom idrotten pratar man ofta om ”Jaget i laget”. Det kan låta som en klyscha, men jag tror det är jätteviktigt med gemensamma mål och ett tydliggörande av att vi alla behövs och spelar roll för att nå dem, säger hon.

3 tips: Så leder du över generationsgränser

1. Skapa tydliga mål – Alla generationer behöver veta vart de är på väg och hur de bidrar.
  2. Uppmuntra kunskapsdelning – Använd mentorskap för att skapa ömsesidigt lärande mellan generationerna
  3. Främja balans – Generation Z värderar balans mellan jobb och fritid, vilket även är viktigt för att förebygga stress, så skapa en arbetsmiljö där det är möjligt.
UTVECKLA DITT LEDARSKAP MED OSS

Samarbete över generationsgränser kan vara en utmaning, men med rätt ledarskap kan organisationer dra stor nytta av de olika perspektiv som varje generation har att erbjuda. För att utveckla ditt ledarskap och lära dig mer om hur du kan leda framtidens arbetskraft, utforska Västsvenska Handelskammarens nätverk och kurser för vd, chef och ledare.

Kurser och nätverk för ledare