Selin och Stordalen om satsningen i Göteborg

Mitt under rådande lågkonjunktur invigdes Hotel Draken, Petter Stordalens 13:e hotell i Göteborg. Denna gång i samverkan med Erik Selin från Balderkoncernen. Finns det plats för ännu ett hotell i Göteborg? Vad krävs för att lyckas med affärer i tuffare tider?

På Järntorget i centrala Göteborg tronar stadens nya landmärke, Draken. En kombination av ett modernt hotell, en historisk mötesplats och en kulturarena, som så småningom även ska erbjuda ett Spa och locka såväl lokalinvånare som turister.

Petter Stordalen och Erik Selin, aktuella med nyöppnade Hotel Draken, ser fördelar med att investera i Göteborg. ”Framför allt så har vi alltid gjort det bra i Göteborg. Som Erik beskrev det är det är en enormt dynamisk stad, den har alla förutsättningar att växa” säger Petter Stordalen.

– Hotellnäringen är en växande marknad, vilket både beror på att vi har en ökad befolkning och ett ökat resande. Idag ser vi också hur hotell utvecklats till att vara en destination i sig, och så var det inte förr. Hotellnäringen kan påverkas av bättre och sämre tider, men på lång sikt är det en växande trend, säger Erik Selin, vd för fastighetskoncernen Balder.

Att han och hotellmagnaten Petter Stordalen var intresserade av att investera i ett nytt centralt beläget hotell, när tillfället gavs, var en självklarhet för dem båda.

– Vi såg båda att det var en möjlighet att kunna bygga ett stort hotell med restaurang och konferens, som dessutom kan knytas till hela historien kring Draken och biografen, i en stad som Göteborg. Här är du mitt i stan och med alla planer som är i färd med att realiseras här, så är det ett läge som bara kan bli bättre. Det är fantastiskt idag, om 10 år är det unikt, säger Petter Stordalen.

Göteborg behöver hålla tempot

Med sina 104 meter över marken är Hotel Draken Sveriges högsta hotell, och även ett exempel på hur staden byggs och förgrenas på både höjden och bredden. Och för att bibehålla Göteborgs attraktionskraft gäller det att hålla uppe styrfarten menar fastighetsduon.

– Privata aktörer kan vara med, men i slutändan är det stad och kommun som bestämmer. Det är viktigt att de håller tempot uppe. Att man tar vara på draget vi har med stora satsningar inom exempelvis Life Science och Volvobolagen som går jättebra, och allt som kommer kring det. Att man fortsätter och att man skapar förutsättningarna för det, säger Erik Selin.

Petter Stordalen nickar instämmande.

- Det är utmaningen för politikerna. De kan inte stanna och säga att nu är det färdigt. Det sker inte i Balder och det sker inte i Strawberry, där sker en ständig utveckling. Idag gör vi bättre än vad vi gjorde igår, men fortfarande inte så bra som imorgon, tillägger han.

Vikten av säkerhetsmarginal

Att öppna ett stort hotell i en lågkonjunktur tycks båda ta med ro.

– Om vi får en normal livslängd så kommer vi att uppleva minst fem kriser, så frågan är snarare när de kommer. Nu kom det en direkt, så kortsiktigt kommer det inte att byggas några hotell och inte mycket annat heller. För de hotell som finns innebär det att marknaden växer i kapp, så det är inte enbart en nackdel, säger Erik Selin.

Många företag går också fortsatt bra, påpekar han och Petter Stordalen. Däribland besöksnäringen, som i Göteborgsregionen till och med visat på rekordsiffror under året. Men samtidigt understryker de vikten av att alltid ha en säkerhetsmarginal i sina bolag och affärer.

– Det händer alltid något och då får du ha lite marginal på betalning, räntor med mera. Startar du alltid med det så går du kanske lite back när det går dåligt, men du behöver inte lämna. Du behöver inte kunna gå på offensiven i sämre tider, det är bra om du kan det, men det räcker om du ligger kvar så kommer tiden att hjälpa dig, avslutar Erik Selin.

Vd:arnas råd till dig som vill starta bolag


Erik Selin: "Jag brukar snarare ställa en fråga. Och det är, är du beredd på att det tar väldigt lång tid att bygga ett större bolag? Var beredd på att det tar 10 till 20 år och om det inte passar dig och ditt temperament, så ska du inte slösa bort livet på något som går emot det. Uthållighet är ett ganska tråkig beskrivning, men det är där det sitter."

Petter Stordalen: "Jag tror två saker. Det ena är att investera i dig själv, i utbildning och i kompetens. Ska du lyckas behöver du kunskap och du behöver gilla det du håller på med. Det andra är: Glöm att allt ska vara 100 procent innan du börjar. Du har inte alla svar, men du vet att 80 procent har vi stenkoll på, då är det bara att köra. De flesta går och bär på en idé som inte är perfekt, och som aldrig förverkligas."

STÄRK DIN KONKURRENSKRAFT - BLI MEDLEM

På Västsvenska Handelskammaren arbetar vi med att skapa tillväxt och utveckla framtidens Västsverige. Vi företräder närmare 3000 medlemsföretag genom att påverka politiska beslut inom områden som de upplever är viktigast för ett företags framgång. Bland våra medlemsförmåner ingår även kostnadsfri kompetensutveckling för företagens anställda.

BLI MEDLEM