Så skapade de modesuccén Djerf Avenue
De har gjort resan många entreprenörer drömmer om. På bara tre år har de byggt ett eget klädmärke och omsätter 80 miljoner kronor. Vi träffade paret bakom modesuccén Djerf Avenue.
– Det har gått otroligt fort och vi har i princip jobbat med att släcka bränder sedan dag ett, så det har inte riktigt funnits tid att stanna upp och känna efter. Men när jag väl gör det känns det självklart helt fantastiskt, säger Matilda Djerf.
Tillsammans med pojkvännen Rasmus Johansson grunde hon Djerf Avenue i Borås 2019. Ett e-handelsföretag som säljer mode designat av Matilda Djerf och med henne själv och företagets kunder som modeller.
– Kunderna är en stor del av vårt varumärke och vi vill att hemsidan ska spegla världen som den ser ut. Vi retuscherar aldrig våra bilder. Har man en finne så får den vara där, blir linnekläderna skrynkliga, vilket de alltid blir när man har suttit i dem, så får de vara det.
Från influencer till entreprenör
Att starta ett eget klädmärke var något av en barndomsdröm. Men vare sig Matilda Djerf eller Rasmus Johansson hade någon längre erfarenhet från branschen. Däremot hade de en gemensam reseblogg, vilken börjat ge frukt. Matilda Djerf profilerade sig som influencer och fick möjlighet att göra designsamarbeten.
Vi packade alla ordrar själva i 11 månader innan vi kände att vi verkligen behövde anställa
– Jag älskade att jobba med andra designers, men saknade att inte ha helhetsbilden, att kunna bestämma vilka material vi skulle jobba med eller var kläderna producerades. Så jag tänkte, varför inte testa och se vad som händer. Det värsta som kan hända är att vi investerar i något som inte flyger.
Idag, tre år senare, vet vi att det flög. Redan första året efter lanseringen omsatte Djerf Avenue 19 miljoner kronor och utsågs till det tredje snabbast växande e-handelsbolaget i Sverige. Till sin hjälp har de haft Matilda Djerfs svägerska Agnes, som arbetat med produktion på Filippa K.
– Hon betydde otroligt mycket för oss i uppstartsfasen och sedan har vi lärt oss på vägen. Jag tror att en del av framgången ligger i att vi bara har vågat satsa och tagit lite risker. Vi packade alla ordrar själva i 11 månader innan vi kände att vi verkligen behövde anställa. Hade vi väntat ännu längre hade det hämmat tillväxten, säger Rasmus Johansson, vd.
Läs mer: Utvecklas med andra ledare i Handelskammarens nätverk
Marknadsför via sociala medier
Något som utmärker Djerf Avenue är att de framför allt marknadsför sig via sina egna och företagets sociala kanaler. Idag arbetar ett social media team med att skapa inspirerande innehåll för kanalerna som har en halv miljon följare på Instagram, respektive 1,3 miljoner på Tiktok. Matildas eget instagramkonto följs idag av 2,8 miljoner.
– Det är klart att vi vill att du som kund ska komma dit och känna att du vill köpa våra kläder, men framför allt ska du känna att det här är en plats som du vill hänga på, där du blir inspirerad, får tips på kläder, men också småsaker i vardagen som får dig att må bra, säger Matilda Djerf.
Även om hennes främsta roll idag är som ansvarig för design och det kreativa arbetet, så är hon fortfarande delaktig i många olika delar av företaget.
– Det här året har handlat mycket om att hoppa in där det behövts då vi varit underbemannade. Jag gör allt från klädprovningar till att hoppa in på kundtjänst. Där får man med sig mycket feedback från kunderna, input på passformen eller vilka kläder de vill ha i framtiden, som jag kan ta med mig i mitt andra arbete.
I fimen ger Matilda Djerf och Rasmus Johansson tips till andra företag som vill stärka sin position på den digitala marknaden.
Utmaningen med snabb tillväxt
Snabb tillväxt är en dröm för många, men innebär också utmaningar. För Djerf Avenue har det allra tuffaste varit att få organisationen att hänga med. Under 2022 har företaget gått från 9 till 35 anställda.
– Det är få som pratar om hur svårt det är att anställa, särskilt när man inte gjort det förut. Och att veta när och vika man ska anställa. I en period vågade vi inte anställa för vi var osäkra på om det skulle hålla. Sedan anställde vi unga för att formas med bolaget, men insåg att vi även behöver de med mer erfarenhet som kan driva områden, där vi inte är bäst, framåt, säger Rasmus Johansson.
Och nu är det inte fortsatt tillväxt som är den största prioriteringen, utan att bygga varumärket och stärka organisationen.
– Tänk vilken hävstångseffekt det kan bli när vi är 35 personer i stället för två. Nu är mitt fokus att få våra anställda att utvecklas och växa, säger Rasmus Johannsson.
ÖKA DIN KONKURRENSKRAFT, BLI MEDLEM IDAG
Västsvenska Handelskammaren är näringslivets röst i politiken. Vi företräder drygt 3 000 medlemsföretag genom att påverka politiska beslut inom områden som de upplever är viktigast för ett företags framgång. Däribland kompetensförsörjning, stadsutveckling och infrastruktur. Vi erbjuder också tjänster för att företag ska utvecklas och växa, däribland inom internationell affärsutveckling, nätverk och utbildning. Som medlem erhåller du alltid medlemsrabatt.