
Så lyckas du med digital transformation
AI och digitalisering förändrar inte bara tekniken, utan hela sättet vi arbetar på. Hur skapar du rätt förutsättningar lyckas? Johan Holmström, vd och rådgivare på ChangeSpark Consulting, delar sina bästa tips.
– Vi ser alltmer hur AI går från att vara ett pilotprojekt till något vi behöver ta in i verksamheten. Teknologin kommer att påverka allt vi gör, och för att dra nytta av den behöver vi avsätta resurser, budgetera och organisera oss rätt, säger Johan Holmström
Som rådgivare stöttar han företag i deras digitaliseringsresor. Till skillnad från en traditionell förändringsprocess där målet är tydligt, innebär transformation att vägen framåt är osäker. Och det är just det som gör det så svårt.
– Jag brukar likna förändringsarbete vid en skogsdunge, där vi ser var den börjar och slutar. Medan transformation är en stor mörk skog, vi vet inte vad som finns där inne, vi kanske går fel, men vi behöver utforska den för att hitta våra egna stigar.

Fyra processer som driver transformation
För att lyckas med AI- och digital transformation krävs ett strukturerat arbetssätt. Johan Holmström arbetar utifrån Digjourneys modell, som tagits fram med stöd av forskare och företagsledare, och bygger på fyra parallella processer.
- Identifiera och planera. Skapa en gemensam förståelse för hur omvärlden ser ut och hur AI och digitalisering påverkar vår verksamhet. Hur gör våra konkurrenter? Finns de nya aktörer på marknaden? Nya regleringar som påverkar? Vilken verksamhets- och kundnytta ser vi? Identifiera trender och formulera en strategi.
- Engagera. Sätt en målbild och förankra transformationen. Det görs genom att involvera ledning, chefer och medarbetare, i den ordningen. Det är viktigt att ledning och styrelse inte överlåter ansvaret utan själva är insatta i ämnet då AI och digitalisering kan påverka såväl affärsmodell som organisation.
- Lära. Ny kunskap har kanske aldrig varit så viktigt som nu. Med nya lärdomar får vi insikter och kan ifrågasätta saker vi gjort tidigare. Genom utbildning i exempelvis AI-verktyg som ChatGPT och Copilot bygger ni förståelse och kompetens i organisationen.
- Göra. Transformation sker genom handling. Sätt i gång, prova AI-lösningar i mindre projekt och samla erfarenhet. Tillgodose de verktyg som krävs och säkerställ en etisk, säker och uppmuntrande användning av dem med en AI policy.
Läs mer: RO-gruppen satsar på AI för framtidens byggbransch
Vad företag behöver förbereda sig på
En vanlig utmaning för företag som befinner sig i transformationsresan är att den lätt stannar upp efter ett tag, då de olika processerna inte är i synk med varandra. Johan Holmström betonar vikten av vi planerar, engagerar, lär och gör parallellt. Något som kan tyckas lättare sagt än gjort.
– Ett sätt att möjliggöra detta är att utse en transformationsledare och en grupp av ambassadörer som driver arbetet tvärfunktionellt i organisationen. Det finns alltid de som vill vara med på resan, det kan vara informella ledare eller chefer som har mandat och förtroende i verksamheten och som därmed också gör det lättare att förankra arbetet, säger han.
Ytterligare ett viktigt medskick är att stötta ledarna i transformationsprocessen.
– Ledarskapet är den största utmaningen. Många känner sig otrygga när det inte finns en tydlig plan att förhålla sig till. Att satsa på personlig utveckling, så att ledarna känner sig trygga i att utforska det okända kan vara en sak, men också att företaget skapar en kultur där det är okej att misslyckas och där lära och justera är en naturlig del av processen, avslutar Johan Holmström.
Ta nästa steg i din digitala utveckling
Digital transformation kräver rätt strategi, ledarskap och organisation. På Västsvenska Handelskammaren hjälper vi såväl dig som vd, ledare eller medarbetare att navigera förändringen och integrera ny teknik på ett sätt som skapar affärsnytta. Vi erbjuder allt från kurser i AI-verktyg som ChatGPT och CoPilot till program för hur du utvecklar och implementerar en långsiktig digital strategi för ditt företag.