Så kan ditt företag hantera det geopolitiska läget

Nya globala handelsavtal. Nya makthavare. Nybildade allianser. Det geopolitiska läget skiftar konstant. Men det finns sätt för företag att använda förändringarna till sin fördel. Det menar Andreas von der Heide, historiker och vd på Consilio International.

– Det finns få svarta svanar och vi vet att världsläget alltid kommer att förändras. De företag som är mest förberedda är de som kommer att lyckas bäst, säger han.

Under 2024 kommer rekordmånga invånare att delta i demokratiska processer. Med val i till exempel EU, Mexiko, Indien, Storbritannien och USA kan det geopolitiska läget komma att se helt annorlunda ut innan årets slut. Men det är också möjligt att det inte blir några större förändringar. Oavsett vilket, gäller det att fundera över hur olika scenarier påverkar ditt företag.

– I dag befinner vi oss i en multipolär världsordning. Det som har präglat oss historiskt är att vi har sett världen utifrån vårt eget perspektiv. Men för att överleva måste företag analysera marknaden utifrån flera olika aspekter.

Beslut med geopolitiskt perspektiv

Som vd och företagsrådgivare på Consilio International hjälper Andreas von der Heide företag att ta beslut utifrån ett geopolitiskt perspektiv. Och förutsättningarna förändras konstant. Kriget i Ukraina, sanktionerna mot Ryssland och attackerna från Huthirebellerna i Röda Havet är bara några exempel på händelser från de senaste åren som sker i andra länder, men påverkar Sverige och får konsekvenser för svenska företag.

Nu ser vi också tydligt hur de stora ekonomiska blocken i världen förändras.

– I dag lever vi i en värld med fyra stora globala spelare. Det som gör läget komplext är att olika regioner har olika intressen. Vi ser ofta EU och USA som ett och samma lag medan Kina och Ryssland spelar i ett annat. Men så enkelt är det inte, relationerna dessa aktörer emellan är mer komplicerade än så, säger Anderas von der Heide och nämner som exempel handelskriget som bröt ut under Trump, främst gentemot Kina men även med tullar mot EU.

När det gäller standarder inom telefoni har Kina och EU mer gemensamt. Och därtill är inte heller relationen mellan Kina och Ryssland okomplicerad.

Värderingar blir viktigare

Ska globala företag vara fortsatt lönsamma menar Andreas von der Heide att geopolitik behöver integreras i organisationens beslutsmodeller.

– Du behöver vara påläst om din omvärld. När ett land eller en marknad stänger ner kan det vara en möjlighet om ni är bättre förberedda än era konkurrenter. I dag är företag ofta mer inriktade på resiliens för att kunna hålla ut och stå emot förändringar. Men om fokus snarare hade legat på flexibilitet kan företag snabbare ställa om efter nya förutsättningar.

När Andreas von der Heide ser framåt anar han en positiv bild men först behöver vi hantera utmaningar i form av konflikter, migrationsflöden och polarisering. För företag tror han att det bland annat kommer innebära att man tvingas ta ställning och bli mer värderingsstyrda.

– Allt handlar inte om pengar utan vad vi som varumärke ska stå för. Och det tror jag kommer att öka i omfattning.

3 tips: att hantera det geopolitiska läget


Andreas von der Heide delar tre tips till hur ditt företag kan förhålla sig till det geopolitiska läget.

  • Se geopolitik som en möjlighet, inte enbart en risk. När en marknad försvinner eller förutsättningarna förändras drastiskt ur geopolitiskt perspektiv behöver det inte vara negativt för era affärer. I stället har ni som företag möjlighet att vara först till en ny målgrupp eller ställa om till ett annat erbjudande. Genom att integrera geopolitik i era beslutsprocesser ökar era chanser att ta sig an globala förändringar.

  • Det finns väldigt få svarta svanar. Historien kanske aldrig upprepar sig exakt, men den jagar konstant sin skugga. Vi visste till exempel att det skulle komma en pandemi förr eller senare och vi visste att det fanns risk för ryska konflikter. Genom att fokusera på processer i stället för att (re)agera på enskilda fenomen kan företagen bli bättre rustade för geopolitiska förändringar.

  • Byt fokus från resiliens till flexibilitet. När ett företag väl etablerat sig på en marknad är det lätt att fokusera på resiliens, för att på så sätt stå emot stora förändringar. Men att vara resilient riskerar samtidigt att göra en organisation mer tungrodd. Och då kan det bli svårare att byta marknad eller erbjudande vid behov. Genom att i stället bygga en verksamhet med fokus på flexibilitet kan ni snabbare ta er an stora skiften.

VI HJÄLPER DIG I DIN INTERNATIONELLA AFFÄR

På Västsvenska Handelskammaren har vi lång erfarenhet av internationell handel och ett globalt nätverk av marknadsexperter. Vi erbjuder allt från personlig rådgivning till kurser och nätverk inom export och import.

Till internationella tjänster