Så gick Ess Group från vision till miljardbolag

Hur bygger man en av Sveriges mest framgångsrika hotellkoncerner? För Ess Group handlar det om passion för upplevelser, att skapa stamgäster och ha mod att tänka annorlunda.

När Ess Group slog upp portarna till sitt första spahotell 2007 var målet att skapa något mer än bara en plats att bo på. I dag driver de 14 destinationshotell, närmar sig 4 000 anställda och är en av Sveriges ledande aktörer inom besöksnäringen – med miljarder i omsättning.

– Många förknippar oss med vår design och våra upplevelsekoncept, men vi har också ett extremt kärleksfullt sätt att se på siffror och affärer, säger Fredrik Toreskog.

– Självklart vill vi växa, men det har aldrig varit en uttalad vision. I stället är det resan som är målet, att utveckla bolaget och testa saker som vi inte gjort tidigare. Även om vi är ett stort bolag idag ska det kännas entreprenöriellt, säger Fredrik Toreskog, creative director och partner på Ess Group.

Resan startade med ett förvärv av Ystad Saltsjöbad. Då endast öppet 25 veckor om året, vilket innebar en enorm möjlighet. Hur skulle de kunna skapa något som människor ville komma tillbaka till oavsett säsong?

– SPA-trenden var på gång men vad skulle hända om man förenade den med musik, bra mat och ett glas bubbel? Vår vd Jonas Stenberg, har alltid velat göra saker lite annorlunda. Redan då fanns drivet av att få människor att uppleva mer än att bara bo.

Hjortviken – en getaway nära Göteborg

I januari invigde Ess Group sitt senaste tillskott: Hjortviken Country Club. Beläget vid Västra Nedsjön, 30 minuter från både Göteborg och Borås, erbjuder resorten 10 000 kvadratmeter med hotell, pool club, restauranger och naturnära upplevelser.

– Hjortviken känns extra roligt eftersom vi själva kommer från Göteborg. Vi inspirerades av internationella country clubs och ville skapa en plats där man kan umgås och aktivera sig.

Redan före öppningen fick hotellet internationell uppmärksamhet när brittiska The Independent listade det som en av årets mest spännande hotellöppningar. Idag har de, enligt företaget självt, en beläggningsgrad på 92–95 procent.

Viktigast för snabb tillväxt

Grunden till Ess Groups snabba tillväxt ligger i deras mål att skapa stamgäster, berättar Fredrik Toreskog. Varje besök ska vara minnesvärt.

– När någon sparar och lägger pengar på att besöka oss är det vårt ansvar att göra dem nöjda. Långsiktigheten kommer med att du kan leverera på varje gäst.

Långsiktigheten kommer med att du kan leverera på varje gäst.

Här är medarbetarna och deras förutsättningar att göra ett bra jobb avgörande. I grunden finns också ett starkt datadriv. Kundnöjdhet mäts noggrant via NPS (Net Promoter Score) och ligger till grund för ständig förbättring.

– Det viktiga är vad du faktiskt gör med datan. Vi analyserar, agerar och utvecklar allt från kommunikation och marknadsföring till drift.

Men med snabb tillväxt kommer också utmaningar. Här finns en oro för att bli ett storbolag och tappa det personliga, berättar Fredrik Toreskog. I takt med att företaget växt har värderingar och företagskultur blivit ännu viktigare.

– Väldigt förenklat, vill du driva ett värderingsdrivet bolag med väldigt många anställda, prata om företagskultur och värderingarna ofta, och investera i det.

Info från Västsvenska Handelskammaren

Du måste godkänna cookies för marknadsföring för vår webblats för att se filmen.

Hur skapar man en hype? I filmen ger Fredrik Toreskogs sina bästa tips.

Stärka besöksnäringen

Hotell- och besöksnäringen är en viktig sektor i Västsverige. För regionens attraktionskraft, jobbtillfällen och tillväxt spelar aktörer som Ess Group en stor roll – inte minst genom att locka besökare till regionen.

För att Västsverige ska bli ännu mer attraktivt tror Ess Group på större investeringar i sport- och musikevenemang. Men allra viktigast är att stärka branschens kompetensförsörjning.

– Vi har behövt åka utomlands för att rekrytera kockar, där råder en enorm brist. Men överlag behöver fler se hotell- och besöksnäringen som en framtidsbransch. Vi gör vårt bästa för att du som jobbar hos oss ska kunna ta nästa steg och bli ledare, hotellchef även fast du kanske börjar som bartender eller servitris. Människor som har roligt på jobbet ger ännu bättre service och får gäster att vilja komma tillbaka.

Läs mer: Så jobbar Handelskammaren med kompetensförsörjning

Planer för framtiden

Även om konjunkturen har bromsat in och priser justerats, fortsätter Ess Group att investera. I oktober öppnar Rox Resort utanför Köpenhamn, med ambitionen att snabbt nå en internationell publik.

– Men framtiden kommer innehålla mer än bara hotell, så som vi byggt vår organisation är vi nyfikna på vad som händer när vi applicerar vår service, kunskap om inredning, marknadsföring och varumärken på helt andra branscher, avslutar Fredrik Toreskog.

Ett medlemskap som gör skillnad

Vill du stärka ditt företag och samtidigt vara med och påverka näringslivets framtid i Västsverige? Som medlem i Västsvenska Handelskammaren får du inte bara tillgång till nätverk och kunskap – du blir även en del av vårt arbete med att stärka regionens konkurrenskraft. Tillsammans skapar vi bästa möjliga förutsättningar för ditt företag och Västsveriges näringsliv. 

Bli medlem