RO-Gruppen satsar på AI för framtidens byggbransch

När byggföretaget RO-Gruppen tog sina första steg in i AI-världen involverades alla tjänstemän. Andreas Jaldevik, en av huvudägarna, såg ett behov av ett kunskapslyft.

Andreas Jaldevik, vice koncernchef i bolaget, är även ansvarig för IT- och utvecklingsfrågor kopplade till digitalisering. Efter en utbildning i generativ AI på Västsvenska Handelskammaren förstod han att RO-Gruppen måste vara med i den här utvecklingen.

– Jag insåg att om det här ska funka måste alla bli upplysta, så jag tog med övriga ledningen på samma utbildning.

RO-Gruppen har huvudkontor i Borås och verksamhet på flera platser i Sverige. Koncernen har cirka 220 medarbetare och är inne i en spännande tillväxtfas. Samtidigt ser Andreas Jaldevik hur förändringstakten i både branschen och samhället ökar.

– AI kommer att förändra massor, vi är ganska tjänstemannaorienterade och det är där som den stora förändringen kommer att ske. Många processer automatiseras, går snabbare och med en helt annan kvalitet.

– AI är ett visst tänk, lite som när vi först började googla och försökte förstå hur sökmotorerna fungerar. Om du använda tekniken dagligen hittar du användningsområden. Och det är viktigt att påminna varandra: sitter du där med dina mejl och mötesanteckningar? Eller använder du ChatGPT?

Han konstaterar att om industrialiseringen på 1800-talet mest rörde det manuella arbetet så är det de intellektuella arbetsmomenten som berörs nu. AI kommer kanske inte att förändra själva det fysiska byggandet av hus, men alla processer som leder fram till att byggkranarna kommer på plats förändras nu i rask takt.

Förenklar processer med AI

RO-Gruppens ledning ville involvera alla tjänstemän i organisationen i AI-verktygen och fick rådet att ta hjälp av konsulter. Tillsammans satte de en AI-strategi och började utbilda medarbetarna.

– Vår strategi sätter vissa riktlinjer. Vi vill inspirera och ge exempel på hur AI kan användas men låta medarbetarna själva komma på hur de kan dra nytta av AI i sina verksamheter, där går vi inte in och styr. Vi ville komma i gång snabbt.

I dag tar en sådan hantering ungefär fem timmar, med hjälp av AI kan det gå på 10 minuter.

Nu är företaget redo för nästa skede där de kommer att arbeta vidare med pilotprojekt. De har inventerat hur tjänstemännen har använt AI under första fasen och sprider nu kunskapen vidare i organisationen. Ett moment som tidigare tog mycket tid är offertjämförelser.

– Vi la mycket tid på att sammanställa och jämföra offerter och det var mycket manuell hantering. Det här är en process som vi AI-fierar med hjälp av mallar. I dag tar en sådan hantering ungefär fem timmar, med hjälp av AI kan det gå på 10 minuter. När vi hittar den typen av processer som kan förenklas driver vi på det från koncernnivå så att alla jobbar på samma sätt.

Arbetet utvecklas i verksamheten

Andreas Jaldevik har inte mött någon större rädsla eller oro bland medarbetarna inför de nya arbetssätten. Han menar att RO-Gruppens företagskultur hjälper till.

– Vi gillar att ligga långt fram och att ha en aggressiv tillväxtplan. Våra medarbetare ser möjligheterna och är nyfikna. Här handlar det inte om att göra oss av med folk utan att få bättre verktyg, minska stress och höja kvaliteten. Och, förstås, att vässa erbjudandet till våra kunder.

Han säger att det har varit roligt att se hur några drar i väg och inspirerar andra. Någon börjar jobba med AI för att göra arbetsmiljöplaner och den erfarenheten kan sedan spridas.

– Arbetet måste ske i verksamheten. Vi har ett Chat GPT företagskonto och uppmanar alla att använda det. Vi gör skräddarsydda GPT:er för att hjälpa medarbetarna med återkommande moment som ska ”promptas”. Vi ser inte att det finns någon stor risk med att arbeta med AI. Om man håller sig till GDPR säger vi att man kan ladda upp det man behöver. Vi tror att det är mer effektivt än att lägga massa tid på regelverk och riktlinjer.

Läs mer om våra utbildningar inom digitalisering

Bättre kravställare

Det har gått snabbt för RO-Gruppen att komma så här långt. I januari 2024 togs beslutet att påbörja AI-resan och i april var strategin framtagen och utbildningarna genomförda. Sedan har medarbetarna jobbat på med piloter och egna insikter.

En insikt som Andreas Jaldevik gjort är att bolaget blivit en bättre kravställare på IT-systemleverantörer. Han berättar att de just nu byter olika affärs- och produktionssystem och att den nya kompetensen kommer väl till pass.

– Vi efterfrågar hur de använder AI för olika funktioner och det är en viktig komponent för vilket system vi väljer.

Hur ser det ut framåt för er och för branschen?

– Vi jobbar på med våra piloter och gör nya fynd varje dag. I byggprocessen kommer det att hända massor, inte minst pådrivet av hållbarhetsredovisningen CSRD. Här kommer hela branschen att kunna hjälpas av AI. Arkitekters och projektörers arbete kommer också att utmanas i alla delar och förändras i grunden. Det är riktigt spännande år framöver.

Vad rekommenderar du företag som vill börja med AI?

– Ledningen måste bestämma sig för att det här är viktigt, det här måste vi bara vara med på. Vi satte en strategi och började utbilda medarbetarna för att få dem att förstå och använda möjligheterna. Det är en relativt liten insats med stor effekt, säger Andreas Jaldevik.

Ta nästa steg med Digi-SHIFT 

Vill ditt företag också utveckla ert digitaliseringsarbete? Genom DigisHIFT får du tillgång till expertstöd och användbara verktyg som stärker er digital kompetens. Med våra skräddarsydda workshops och kartläggningar hjälper vi er att identifiera möjligheter och utmaningar i er digitala tillväxtresa. 

Läs mer om DigiSHIFT