Ola Serneke utmanar branschnormer
Sedan starten 2002 har byggföretaget Serneke gått från 10 till 1100 anställda. Vi fick följa med Ola Serneke, Sernekes vd, bakom fasaden.
Det var fullsatt när Ola Serneke gästade Oss Emellan, på Västsvenska Handelskammaren i Skövde. Ola Serneke, som kanske främst förknippas med Karlatornet, växte upp i Alingsås och driver det börsnoterade entreprenadföretaget Serneke, 'nästa generations byggföretag'.
– Många entreprenadföretag gör samma sak om och om igen. Men vi utvecklar produkten genom att ifrågasätta normer och engagera oss på riktigt. För oss handlar till exempel hållbarhet om att man skall kunna ta på hållbarheten, med fingrarna. Inte bara läsa om det i en broschyr, säger Ola Serneke.
Serneke har gjort en fantastisk resa, vilka är nycklarna till att ni lyckats?
– Jag tror att det är rakhet, men också en ständig framåtanda och positivism. Är man rak och ärlig, och står för det man håller på med, då får man saker gjorda. Framförallt är det viktigt att man säger vad man tycker i affärsmässiga frågor. Och att man inser att konflikt inte är något negativt, utan en utveckling.
Och att man bry sig på riktigt då?
– Ja, att man är äkta. Att man gör saker för att man själv vill det. Idag är det till exempel många som skaffar vissa bilar eller andra saker bara för att det förväntas vara så, inte för att de egentligen är något de vill själva. Och då funderar man mer på vad andra tycker, än att fundera på vad man själv tycker är bra.
du ville själv, du satte upp ett första mål: en miljard efter 10 år. Hur gjorde ni?
– Vår verksamhet består av resultatenheter och varje enhet ska leverera mellan 200 till 400 miljoner, beroende på projektets art. Då gäller det att skapa en kärntrupp kring sig som man kan växa med.
Det gäller att våga släppa ansvaret och delegera, att våga lita till sina anställda till hundra procent.
Sedan utökar man sina domäner och då gäller det att attrahera rätt personal så att du kan starta nästa resultatenhet. Och att du kan hitta möjligheter för människor att växa inom företaget och att de själva kan se den utvecklingskurvan.
ni har gått från 10 – 1100 anställda, vad letar du efter när du söker folk?
– Dels måste de ha grundkunskaper rent utbildnings-, och erfarenhetsmässigt. Sedan finns det de som är lite mer engagerade, människor som brinner för det de håller på med och ser en utmaning i arbetet, att det inte bara är något man går till. Det är inte det lättaste, men så är det.
Vilket har varit den största utmaningen med att växa, rent ledarskapsmässigt?
– I alla växande företag där huvudägaren är vd och grundare tror jag det blir problem med att släppa detaljerna. När man normalt sett har varit inne i alla projekt och diskuterat saker som ifall det ska vara höger- eller vänsterställda dörrar, så är det skitsvårt att inse att det inte längre är något man ska tycka till om. Man måste släppa den biten.
Har du gjort det då?
– Det är ett aktivt val. Även om jag är jätteintresserad av alla projekt har jag insett att jag måste strunta i vissa frågor. Det gäller att våga släppa ansvaret och delegera, att våga lita till sina anställda till hundra procent.
Karlastaden är ett av dina projekt. Det ska bli en blandstad, kan du utveckla tanken?
– Vi har velat skapa en äkta blandstad redan från det att vi tittade på området. Det är många som pratar om blandstad idag, precis som hållbarhet är det lite trendigt, men det är inte många som vet hur man skapar det. En blandstad är att man har tillräckligt underlag för de verksamheter som ska finnas där som skapare.
– Det handlar om att skapa ett område där du har allt du behöver för ”daily basis”. Du ska få in service, kontor, handel och blanda de med skola, vård, omsorg och bostäder. Då får du helt plötsligt en livlig stadsdel.
Vill du också bli inbjuden till seminarier där näringslivsprofiler delar sina visioner och syn på ledarskap? Gå med i något av våra affärsnätverk i Borås, Trollhättan, Skövde eller Göteborg.