Nyckeln till framgång i Frankrike
Frankrike är världens sjunde största ekonomi och den tredje största marknaden i Europa. Med sitt läge i centrala Europa finns potential för svenska företag att lyckas på den franska marknaden.
Med sin ledande ekonomi är Frankrike en marknad med stor potential för svenska företag att expandera och skapa framgångsrika affärer. Den stabila marknaden erbjuder en utmärkt plattform för att nå inte bara franska kunder utan även övriga Europa, tack vare sitt strategiska läge och välutvecklade infrastruktur. För att lyckas behövs en förståelse för den franska affärskulturen och att som svensk våga ta plats i förhandlingarna.
Affärsklimatet i Frankrike och dess möjligheter
Sedan 5 år tillbaka anses Frankrike vara det mest attraktiva landet i Europa för utländska investeringar. Detta har mycket att göra med landets satsning Choose France med syfte att förenkla för utländska företagsetableringar genom skattesänkningar och administrativa förenklingar. I planen France 2030 sätter de också stort fokus på hållbarhet och grön innovation, med investeringar inom bland annat energi, bilindustri och rymdsektor. För företag som jobbar med miljövänliga och innovativa lösningar finns det alltså stora möjligheter i Frankrike.
Franska affärer bygger på relationer
I Frankrike har nätverkandet och personliga kontakter större betydelse för affärerna än vad de har i Sverige. Fransmännen värdesätter lojalitet och personliga band, vilket gör att det tar tid att vinna deras förtroende. För att lyckas i Frankrike är det därför avgörande att skapa starka relationer samt delta i nätverkande och sociala evenemang. Att bygga relationer med fransmännen kräver tålamod och tid för att kunna anpassa sig till deras sätt att göra affärer, men belöningen blir starka partnerskap som kan vara avgörande för framgång på den franska marknaden.
Förhandling – ett sätt att vinna förtroende
Förhandling är en central del av fransk affärskultur. Processen är en viktig del för att etablera en affärsmässig respekt och förståelse mellan parterna. Argumentation är en form av dragkamp där fransmännen testar och utmanar varandras åsikter för att bygga förtroende och stärka affärsrelationen. Tillvägagångssättet kan krocka med den timida och konflikträdda svensken där vi tar människor på orden, medan ett nej i Frankrike inbjuder till diskussion och förhandling. Våga därför ta plats i diskussionen och backa inte från att förhandla.
Kulturella skillnader och affärsstrategier
Det är viktigt att förstå och respektera de kulturella skillnaderna mellan Sverige och Frankrike för att lyckas. I Frankrike är hierarki inom företag mer uttalad och chefer förväntas ha svar på frågor, medan svenska chefer ofta delegerar till de som har specifik expertis. Det kan därför vara bra att tydliggöra ditt teams olika roller i de första mötena med ett franskt företag. Fransmän är också vana vid multitasking vilket anses som en viktig egenskap för att skapa framgångsrika affärer. Svenskars behov av noggrann planering kan därför uppfattas som ett tecken på bristande intresse och fyrkantighet. Att bygga förtroende tar alltså tid, men när det väl är etablerat, leder det ofta till långvariga affärsrelationer.
Nyttja det svenska varumärkets goda rykte
Affärskulturkrockar till trots, så har Frankrike en stor respekt för hur svenska företag gör affärer. De nordiska länderna har ett gott rykte som affärspartners på den franska marknaden.
– Svenska företag i Frankrike upplever att det svenska varumärket bidrar positivt till deras verksamheter. Med andra ord så ger det svenska varumärket och dess värderingar ett mervärde för svenska företags framgång i Frankrike, säger Katarina Lööf, vd för Svenska handelskammaren i Frankrike.
Fransmän förknippar Sverige med innovationstänkande och ett klimatsmart samhälle. Genom sina satsningar inom hållbarhet är Frankrike en utmärkt marknad för svensk innovation. Det svenska varumärket är starkt och ger ett bra utgångsläge vid en marknadsetablering.
VI HJÄLPER DIG ATT NÅ NYA MARKNADER
Vill du veta mer om hur ditt företag kan ta plats på internationella marknader? På Västsvenska Handelskammaren har vi lång erfarenhet av internationell handel och ett globalt nätverk av marknadsexperter. Vi erbjuder allt från personlig rådgivning till kurser och nätverk inom export och import. Läs mer om våra tjänster nedan: