Norska affärer - så tar du steget över gränsen

Norge är ohotat Sveriges största exportpartner, och fler än 2500 svenska företag är aktiva på den norska marknaden. Men trots att det är vår närmaste granne finns det skillnader i både kultur och regelverk som kan påverka affärerna.

Med geografisk närhet, kulturella likheter och en stabil ekonomi erbjuder Norge många möjligheter för svenska företag. Genom det faktum att vi har en lång gemensam historia är handeln mellan Sverige och Norge enkel på många sätt. Liknande köpbeteenden och kulturella drag förenklar affärerna ytterligare, och det faktum att Norge är ett av världens rikaste länder gör det till en lukrativ marknad för svenska företag.

Men likheter till trots, finns det även möjliga hinder. Till skillnad från Sverige är Norge inte medlemmar i EU, vilket innebär att tullhantering och momsregistreraring kan bli komplicerad. Dessutom har Norge en mer konservativ marknad än Sverige, där nya trender och innovationer kan ta längre tid att slå igenom.

Så vinner du på Norges snabba affärstempo

En vanlig fälla för svenska företag är att man tror att våra kulturella likheter med norrmännen innebär att affärskulturen också är det. Det finns dock flera skillnader som kan ha stor betydelse för hur man lyckas på den norska marknaden.

I Sverige är det vanligt med en längre beslutsprocess med många möten, där konsensus är viktigt. I Norge räcker ofta med ett möte, där beslut tas på plats. Det är därför viktigt att svenskar ser till att ha gjort sin hemläxa och är väl förberedda när de försöker gå in på den norska marknaden. Norrmän är också mindre intresserade av trender och mer konservativa i sitt köpbeteende, vilket kan påverka marknadsföringsstrategier.

Och glöm inte - efter klockan 13 på fredagar är det ingen idé att försöka kontakta kunden i Norge. Då har de redan stämplat ut för att ge sig ut på tur.

Gränsen syns inte – men känns

Trots den geografiska närheten och kulturella likheterna mellan Sverige och Norge, finns det en osynlig men påtaglig gräns som svenska företag behöver vara medveten om innan de korsar den och kliver in på den norska marknaden. Då Norge inte är med i EU krävs mer pappersarbete med en rad specifika regleringar och formella krav att förhålla sig till. Dessa är viktiga att anpassa sig till för att undvika dyra misstag.

En av de viktigaste åtgärderna för företag som vill bedriva verksamhet i Norge är att registrera sin verksamhet i det norska Enhetsregisteret, och för vissa verksamheter även i Foretaksregisteret. Det vanligaste sättet att registrera sig är genom att skapa en norsk filial, ett så kallat NUF (Norskregistrert utenlandsk foretak). Detta steg är avgörande, då det inte bara gäller för företaget som helhet, utan även för varje enskilt kontrakt och arbetstagare som är inblandad i projekt på norsk mark.

Ta hjälp för att nå framgång

För att verka som ett företag i Norge är alltså en mer komplex administrativ process än vad man kanske tänker. Från tullar till momshantering – de juridiska och byråkratiska kraven kan vara överväldigande för den som inte gjort sin hemläxa. Det är därför viktigt att påminna sig om att man faktiskt åker till ett annat land för jobb, även om det kan vara en kortare biltur.

För att nå framgång är det alltså viktigt att vara noggrant förberedd. En grundlig registrering av företaget, förståelse för arbetsgivaransvar både på svensk och norsk mark samt noggrann rapportering till rätta myndigheter. En genväg för framgångsrika affärer är att köpa tjänster av lokala resurser för smidigare transaktioner.

VI HJÄLPER DIG ATT NÅ NYA MARKNADER

Vill du veta mer om hur ditt företag kan ta plats på internationella marknader? På Västsvenska Handelskammaren har vi lång erfarenhet av internationell handel och ett globalt nätverk av marknadsexperter. Vi erbjuder allt från personlig rådgivning till kurser och nätverk inom export och import. Läs mer om våra tjänster nedan:

Internationella affärer