Navigera den indiska marknaden

Indien beräknas bli världens tredje största ekonomi 2030. Den innovativa nationen bjuder på möjligheter för svenska företag. Den indiska marknaden kan vara en framgångsrik affär, men det krävs en noggrann strategi för att lyckas i landet.

Under 90-talet blev Indien populärt som en outsourcingdestination inom IT och Telecom för internationella storbolag som ville uppnå kostnadsreducering. Efter år av ekonomisk tillväxt och med en alltmer högutbildad befolkning har Indien förvandlats från ett land med internationella supportcenter till en innovativ nation med kunnig, kostnadseffektiv och engelsktalande arbetskraft.

Internationella storbolag lägger idag stora resurser på att skapa Global Capability Centers där man anställer specialister och talanger inom områden som fintech, förnybar energi och IT. Den indiska marknaden har stor potential men kräver en noggrann marknadsundersökning för att identifiera vart ditt företag kan ta position.

Gör din research

Indien har idag världens största befolkning där 65 % är under 35 år. Möjligheterna för att växa är stora. Men med möjligheter kommer även konkurrens. För att nå framgång och identifiera affärsmöjligheter är det viktigt att förstå den demografiska profilen, samt de geografiska och kulturella skillnaderna.

Starta processen genom att identifiera vad ditt syfte och fokus är. Vad ska ditt företag uppnå genom att gå in på den indiska marknaden? Är det att hitta talanger, spara pengar eller få en mer flexibel kompetens? När du vet din riktning är det lättare att ta dina första steg in på marknaden.

Arbeta regionalt framför nationellt

Sverige är ett mer homogent land än Indien, där det är stora regionala skillnader i kultur, språk, infrastruktur och välstånd, vilket påverkar affärskulturen. Landet har med sina stater snarare 29 små länder med egna regelverk och förutsättningar. Det är därför bra att ta sig tiden att undersöka i vilken stat ditt företag kan få de bästa förutsättningarna för etablering.

Detta gäller även vid rekrytering. Ett sätt att attrahera talanger kan vara framgångsrikt i Delhi, medan det i Bangalore knappt genererar något intresse. Investera tid till utförliga marknadsundersökningar och anpassa ditt erbjudande till de delregionala marknaderna.

Lokala Regleringar

Att bygga upp en verksamhet i Indien tar mycket längre tid än i Sverige med mer regelverk, byråkrati och administration. Landet har specifika kvalitetskontrollföreskrifter och regleringar som svenska företag måste följa. Det är viktigt att förstå och anpassa sig till dessa krav för att undvika hinder och fördröjningar i affärsverksamheten.

Genom att säkerställa att produkter och tjänster uppfyller lokala standarder och regleringar kan svenska företag bygga förtroende och trovärdighet på den indiska marknaden. Att använda en lokal partner för compliances/efterlevnad och etablering kan därför vara till god hjälp för att lyckas.

Bygg team för att behålla talanger

I Indien kan det vara svårt att behålla medarbetare då det är en del av arbetskulturen att ofta byta jobb för att få en högre titel. Därför är det viktigt att implementera seniora roller för att få din arbetsstyrka att stanna och vilja fortsätta sin karriär internt.

För att behålla talanger på plats behöver du även skapa en lokal kontext. I stället för att ha en indisk anställd på plats som tillhör ett globalt team, bygg ett lokalt team med ett internt ledarskap. Detta kommer stärka företagets lokala engagemang som i sin tur leder till att du kan behålla dina anställda längre. Hitta gärna en svensk kontakt som kan vägleda dig i den indiska kulturen. Genom att skapa lokala partnerskap och nätverk kan svenska företag dra nytta av lokal expertis och resurser för att navigera genom den komplexa affärsmiljön i Indien.

Anpassa dig till den lokala arbetskulturen

Ett annat sätt att minska personalomsättningen och stärka lojaliteten är att ha olika arbetskultursprogram (där den svenska fredagsfikan kanske inte räcker). Den indiska arbetskulturen skiljer sig en del från den svenska. Många indier förväntar sig olika aktiviteter på arbetsplatsen, både för att utveckla sig professionellt och för att lära känna kollegor på ett privat plan.

Det kan därför vara bra att engagera sina anställda genom till exempel träningsklubbar, bokklubbar eller program för att stärka organisationens samhällsansvar (CSR). Detta i sin tur kan generera ökad lojalitet och engagemang till företaget och varumärket.

Ha tålamod och ett långsiktigt perspektiv

Att etablera sig på den indiska marknaden kräver tålamod och en långsiktig strategi. Förvänta dig att det kan ta tid att bygga upp en stark närvaro och skapa hållbara affärsrelationer i landet. Ha realistiska förväntningar och var beredd att investera tid och resurser för att uppnå framgång på lång sikt.

VI HJÄLPER DIG ATT NÅ NYA MARKNADER

Vill du veta mer om hur ditt företag kan ta plats på internationella marknader? På Västsvenska Handelskammaren har vi lång erfarenhet av internationell handel och ett globalt nätverk av marknadsexperter. Vi erbjuder allt från personlig rådgivning till kurser och nätverk inom export och import. Läs mer om våra tjänster nedan:

Internationella affärer