Medvind för Cycleurope: "Cykelns tid är nu"
Trots en osäker marknad finns det många företag som går bra. På Cycleurope har man sett sin produkt göra comeback mitt under rådande pandemi. Nu ökar de tillverkningen i Varbergs cykelfabrik och satsar hårt på digitaliseringen av sina produkter.
– Vi ser ljust på framtiden och hoppas att människor fortsätter att välja cykeln även efter pandemin. Många pratar om att cykelns tid är nu, och även utan krav på social distansering, finns fördelarna för miljön och en bättre hälsa kvar, säger Johanna Smedberg, marknadschef på Cycleurope Sverige.
När pandemin blossade upp våren 2020 påverkades de likt många andra företag av avstannade leveranser från utlandet. Men stoppet blev kortvarigt, och snart växte efterfrågan.
– Svensken hittade till cykeln, många ville investera i en ny och andra vände sig till återförsäljarna för att serva sin gamla. Det ledde till ett hårt tryck på cykelspecialisterna. Vi hade en fin försäljning, som till och med dubblerades i juni då efterfrågan var som störst.
Det starka intresset för cykling har fortsatt genom hösten och vintern. I hemmafabriken i Varberg är produktionen i full gång. 100 000 cyklar rullar årligen ut härifrån och för att möta en allt högre efterfrågan under 2021 har de förberett för en ökning med 25 procent.
Digitaliserar sin produkt
Från Varberg sköts också all produktutveckling. När elcykeln slog igenom på riktigt för ett par år sedan öppnade sig nya möjligheter för cykeltillverkaren som nu satsar stort på digitalisering.
– Vårt mål är alltid att utveckla utifrån konsumentens behov. I våra samtal med dem, samt i paneldiskussioner och hackatons pratades mycket om osäkerheten cyklisten upplever, med stöldrisk och trängsel på cykelbanorna. Då såg vi att det var inom området trygghet och säkerhet som vi behövde ta vår digitala produkt, berättar Johanna Smedberg.
Arbetet ledde bland annat fram till att världens första uppkopplade cykel med integrerade ABS-bromsar såg dagens ljus. På Cycleurope har de utöver att ge cyklisten koll och kontroll på cykeln i en mobilapp, även byggt in stöldskydd i batterierna, vilket gör det oanvändbart för andra än den egna cykeln.
– Navet i vår trygghets- och säkerhetskoncept är Koppla-appen. Här kan man stänga ner systemet så att cykeln inte går att använda, om den skulle bli stulen. Du får notiser om någon rör eller flyttar din cykel. Skulle du ramla finns det sensorer som känner av det och kan skicka en notifikation till dina vänner med din aktuella position.
Utmaning att bryta ny mark
I digitaliseringsarbetet upplever Johanna Smedberg att Cycleurope har fått ett betydelsefullt stöd av sitt medlemskap i Västsvenska Handelskammaren.
– Under den här perioden har det blivit påtagligt hur partnerskap kan berika verksamheten. Det handlar både om hur vi formar framtidens erbjudande och om nätverket som gjort det lättare att hitta nya samarbeten, säger hon.
Läs mer: Kairos Future - tre trender att hålla koll på 2021
Fler än 10 000 cyklister har kopplat upp sig sedan april förra året. Det innebär nya data med värdefull kunskap om cyklistens beteende, som kan användas i produktutvecklingen framåt.
Men med digitaliseringen kommer också nya utmaningar.
– Det är spännande men inte smärtfritt. Vi kommer från en B2B-branch, men nu möter vi konsumenten genom applikationen och de behöver support. Produkten ska kopplas upp, uppdateras med ny mjukvara etcetera. Det blir en förändring i både mindset och i praktiken.
ÖKA DIN KONKURRENSKRAFT, BLI MEDLEM IDAG
Västsvenska Handelskammaren erbjuder tjänster för att företag ska utvecklas och växa, men är också näringslivets röst i politiken. Vi företräder närmare 3 000 medlemsföretag genom att påverka politiska beslut inom områden som de upplever är viktigast för ett företags framgång. Däribland infrastruktur, kompetensförsörjning och stadsutveckling.