L:a Bruket - från Varberg till världsexportör

När keramiken Monica Kylén saknade kvalitativa tvålar till sina tvålkoppar började hon tillverka egna hemma i källaren. Det blev startskottet för L:a Brukets resa. Idag har de en omsättning på 90 miljoner och majoriteten av sin försäljning utanför Sverige.

- Nyckeln till vår framgång är att vi ser utvecklingspotentialen och är öppna för nya möjligheter. Vi bejakar, på ett nästan naivt sätt, alla möjligheter som känns spännande och har hela tiden målsättningen att höja kvalitén på de produkter vi tar fram, säger Mats Johansson.

Både Mats Johansson och Monica Kylén har en bakgrund inom retail och god kunskap om branschen, men menar ändå att det ofta varit magkänslan som fått styra över strategin.

Tillsammans med sin fru Monica Kylén grundande de L:a Bruket 2009. Allt började med en utställning på Formex.

- Monica skulle ställa ut sina tvålkoppar men hittade inga tvålar som höll måttet. Så hon tog saken i egna händer, beställde råvaror och startade en tvålproduktion hemma i källaren.

De nya tvålarna tog plats i mässmontern och efter Formex kunde L:a Bruket addera Svenskt Tenn och NK till kundlistan.

 - endast 1 495 kr

Marknadsföring via influencers

Tvålproduktionen gav mersmak. Monica och Mats utvecklade sortimentet med ekologisk hudvård, oljor, skrubb och flytande tvål, och paketerade det i bruna flaskor med tydliga etiketter, som en referens till gamla apoteksflaskor.

I Samma veva vände inredningstrenden från shabby chic till industriell design.

- Våra flaskor passade fint in i heminredningsbutikernas nya stil och gav oss en genväg in i beauty branschen, säger Mats Johansson.

I sitt varumärkesarbete använde de sig tidigt av influencers och inredningsbloggar, som försågs med snygga bilder. Produkterna spreds till såväl NK som gårdsbutiker. Det stora kommersiella genombrottet kom 2012 då L:a bruket nominerades till en rad priser och uppmärksammades medialt, samtidigt som Ernst Kirschsteiger pushade för produkterna i sitt program.

- Med den produktplaceringen nådde vi 4 miljoner kronor i omsättning. Vi tillverkade våra produkter för hand i 200 liters kärl och Monica fick tennisarm.

Därefter var det dags att outsourca produktionen, som lades ut på en produktionsenhet i Halmstad där den fortfarande sker. Ny kompetens adderades till företaget och mer avancerade produkter kunde tas fram.

Draghjälp av H&M

Idag har L:a Bruket ett 140-tal premiumartiklar och en omsättning på ca 90 miljoner kronor. 70 procent av försäljningen sker utanför Sverige och cirka en fjärdedel säljs på e-handelsplattformar.

Läs mer: Väx internationellt med handelskammaren

I sin internationella expansion fick de draghjälp av H&M.

- De hörde av sig i samband med att nya kedjan ”& Other Stories” skulle ut på marknaden, och när det konceptet lanserades hamnade våra produkter på bästa plats mitt i butiken, säger Mats Johansson.

Två år senare, 2015, tog paret in en extern styrelseordförande med erfarenhet av att etablera premium retail varumärken internationellt. Ett lyckat drag som hjälpte L:a Bruket att växa ytterligare.

Exporterar det svenska arvet

Under det senaste året har L:a Bruket öppnat egna butiker i Paris och Berlin samt varuhusavdelningar i Stockholm, Paris, Seol och Taipei.

- Svenskheten skiljer ut oss från våra konkurrenter. En viktig del av vår storytelling är det svenska arvet och den svenska naturen. Vårt karga klimat ställer krav på produkter som vårdar och skyddar mot väder och vind. Det är äkta, ärligt och naturnära.

Idag sitter Mats och Monica i styrelsen tillsammans med sina finansiella partners.

3 tips till dig som vill ta din affärsidé på export

  1. Bejaka export, våga ta steget ut på den internationella marknaden
  2. Våga ta betalt och stå upp för det du gör
  3. Kompromissa inte, gör det du gör ännu bättre när det dyker upp nya konkurrenter på marknaden
VAR MED OCH GÖR SKILLNAD - BLI MEDLEM IDAG

Med närmare 3 000 medlemsföretag är Västsvenska Handelskammaren näringslivets mötesplats i Västsverige. Hos oss träffas människor för att utvecklas, inspireras och skapa affärer. Vårt huvuduppdrag är att vara de västsvenska företagens röst gentemot myndigheter och politiker, vi driver frågor och påverkar samhällsbeslut i företagens intresse. Som medlem ger vi dig möjligheten påverka vår agenda.

LÄS MER OM MEDLEMSKAP