Kairos Future: Tre trender att hålla koll på 2021
Efter ett omskakande 2020 är det många som längtar efter att kunna planera efter mer stabila prognoser. Erik Herngren, från Kairos Future, ger tre av årets starkaste trender, men menar samtidigt att vi kan förvänta oss fortsatt osäkerhet framöver.
– Vi ser flera olika områden som har påverkats av pandemin och nu håller på att byggas om, men vart det leder vet vi inte än. Ska förändringarna bli bestående krävs det både att människor är motiverade och att de strukturella förutsättningarna finns på plats, säger han.
Ett av områdena som diskuterats flitigt under året är vad och hur vi handlar. Redan före pandemin fanns tendenser till att svenskarna drabbats av konsumtionströtthet. Slit-och slängmentalitet och nöjesshopping ifrågasattes och vid sidan av att ”unna sig saker” växte den medvetna konsumenten fram.
Läs mer: 5 tips: Stärk din försäljning - digitalt
– Samtidigt ser vi att ungefär hälften av svenskarna lagt undan pengar för att unna sig en resa när pandemin släppt. Frågan är om det blir bestående eller om det följs av eftertanke?
Som företag gäller de att vara vaksam på vilka förändringar som sker och hur de kan komma att påverka er affär. Här ger Erik Herngren tre tips på trender som kommer att påverka oss på ett eller annat sätt framöver:
1. HÅLLBARHETSFRÅGAN VÄXLAR UPP
Hållbarhetsfrågan är en av de fundament som kommer att driva utvecklingen framåt. Hittills har mycket handlat om att minska klimatavtrycken där allt fler branscher går samman för en gemensam färdplan för fossilfri konkurrenskraft. Nu ökar även kraven på att vi lever som vi lär.
EU driver utvecklingen mot en grönare kontinent med the Europeen Green Deal, som lanserades för något år sedan. Vi ser fler företag som tar ansvar för hela produktionskedjan, samtidigt som intresset för delningstjänster spås få sitt verkliga genombrott 2021. Hållbarhet är något som diskuteras av gemene man. Nu är tid att förbereda sig för att stå i täten när det blir allvar. Kanske kan du hitta nya affärsmöjligheter inom hållbarhetsområdet?
2. KOM INTE TILL OSS, VI KOMMER TILL DIG
Att få saker levererade hem till sig, istället för att själv ge sig ut efter dem, var en växande trend redan före pandemin. Men nu har den blivit desto vanligare. Maten får du levererad till dörren och många kan både jobba och träna hemifrån. Nu kan du till och med ha ett vårdmöte via mobilen.
Under pandemin har vi också sett påtvingade och förändrade resemönster. Erik Herngren tror att våra fritidsresor kommer att komma tillbaka på sikt, men att vi behöver vara beredda på att det blir betydligt mindre arbetsresor framöver. Teams och zoommöten ersätter många av dem, vilket också påverka kringliggande näringar.
3. DET DIGITALISERADE ARBETSLIVET
Digitaliseringen har fått en rejäl skjuts framåt. I steg ett tar vi in de digitala verktygen men gör ändå på ungefär samma sätt som tidigare. Steg två handlar om att vi även förändrar vårt sätt att arbeta på, eller till och med hittar nya tilläggslösningar.
Läs mer: Så lyckas du med din försäljning i kristider
En annan del av det digitaliserade arbetslivet handlar om vilka arbetsuppgifter vi kan utföra på distans, och vilka som kan utföras helt digitalt. Därmed kan behovet av kontor likväl som kompetens förändras. Behöver man inte åka in till jobbet varje dag ökar också möjligheten att hitta kvalificerade medarbetare då det blir lättare att anställa även de som bor längre från arbetsplatsen.
UTVECKLAS SOM LEDARE HOS OSS
Vi vet att starka ledare ger starka företag som i sin tur skapar en stark region. Därför erbjuder vi nätverk där du kan byta erfarenheter med andra, och utbildningar som utvecklar ditt ledarskap. Gå gärna in och kika om vi har något som passar dig.