Kairos Future: 3 viktiga trender till 2030

Vilka är de stora trenderna som sätter tonen för samhällsutvecklingen fram till 2030? Per-Anders Östby från Kairos Future listar några av de viktigaste och berättar hur de kan påverka ditt företag.

Med tillgång till 30 års framtidsforskning hjälper analysföretaget Kairos Future företag att förstå och forma sin framtid.

– Forskning visar att de företag som ägnar sig åt framsyn har 33 procents högre lönsamhet än de som inte gör det. Genom att fundera över vilka trender som kan påverka oss ökar sannolikheten att vi är förberedda för framtiden, säger Per-Anders Östby.

– Under 2020-talet växer kraven på ökad produktivitet och den ska ske genom ny teknik. Vi är fler människor i världen och fler som ska leva i välstånd. Och vi ska lösa hållbarheten i alla dimensioner. Det kommer vara avgörande fram till 2030, säger Per-Anders Östby.

I Kairos Futures senaste spaning är hållbarhet, digitalisering, automation och globaliseringens reträtt fyra globala trender som kommer påverka oss fram till 2030. Men den allra viktigaste trenden för företagen just nu är kompetensbristen, menar Per-Anders Östby.

1. Kompetensbrist på agendan

Att rekrytera och behålla rätt kompetens är en ökande utmaning för näringslivet. Arbetsmarknaden förändras snabbt, samtidigt som konkurrensen ökar.

Kompetensbristen är den strategiskt viktigaste frågan för företag

– I en lågkonjunktur brukar många se över och effektivisera sin personalstyrka, men med tanke på hur svårt det kan vara att få tillbaka personal när man behöver den, så är det strategiskt den viktigaste frågan för företag att fundera över nu.

Därtill har individens förhållande till arbete förändrats under de senaste 40 åren. När människor listar vad som ger dem mening i livet kommer familj, vänner, och intresse högt över arbetet idag.

– 1982 ansåg 70 procent av befolkningen att det var meningsfullt att arbeta. 2022 var motsvarande siffra 15 procent, säger Per-Anders Östby och fortsätter;

– Arbetsgivarvarumärket blir allt viktigare, men det är inte tillräckligt för att locka personal. När vi väljer arbete är stadens eller regionens attraktion viktig, både vad gäller boende och att den tillgodoser individens intressen. Företag behöver ha en tätare kontakt med politiker och akademi kring vilken kompetens som behövs och hur vi kan hjälpas åt att möta behoven.

Kompetensbristen är också en global fråga. Befolkningen väntas fortsätta öka under kommande 70 år, vilket i sin tur kommer öka kraven på produktivitet för att fler människor ska kunna leva i välstånd. Samtidigt minskar den arbetsföra befolkningen inom exempelvis EU och Kina.

Läs mer: Så arbetar Handelskammaren med kompetensförsörjning

2. Digitaliseringen driver samhället

Ett sätt att öka produktiviteten är med ny teknik. Och utvecklingen med AI, språkmodeller och automatisering spås fortsätta framåt i raketfart.

– På Kairos Future ser vi i teknik som en möjliggörare, men som framtidsanalytiker kommer vi snart att sluta prata om generativ AI. Som privatpersoner och företag kommer vi dock att vara mitt i detta utvecklingssprång i ytterligare fem till tio år.

Till företag ger han rådet att fortsätta utforska och fundera över vart utvecklingen är på väg och hur det kan tänkas påverka er verksamhet.

– Ta bara ChatGPT som lanserades som en språkmodell 2022. Nu kan man samtala med den. Hur kommer dagens unga som är vana vid att navigera med den här typen av verktyg vilja använda en hemsida? Kommer de ens att finnas kvar?

Enligt Kairos Future uppger de som använder generativ AI att de sparar 27 procent av sin arbetstid. Och inom både AI och automatisering går utvecklingen åt att maskinerna utför slentrianmässiga arbetsuppgifter på uppdrag av människan som sedan granskar och kvalitetssäkrar.

– I nästa steg handlar det om att automatisera automatiseringen, säger Per-Anders Östby.

3. Hållbarhet – tid att visa vad vi står för

Hållbarhet i alla dimensioner fortsätter att prägla såväl samhällsutvecklingen som företagen. Den gröna omställningen pågår i alla branscher och många arbetar med att interagera hållbarhet i sina produkter och tjänster, medan anda mätt sina klimatavtryck sedan starten. Nu ökar kraven, och det är tid att visa vad vi står för.

– År 2035 kommer företag påverkas av regenerativa affärsmodeller. Toyota säger att deras framtida bil är en som renar luften den kör igenom. Så viljan och visionen finns. Hur skulle en klimatneutral modell se ut i er business? frågar Per-Anders Östby retoriskt.

Vad är det då som hindrar människor från att leva hållbart? När Kairos Future ställt frågan är det största övergripande hindret kostnaden. Många menar också det ska vara lätt att göra hållbara val.

Se kommande kurser: hållbarhet & digitalisering

Tre perspektiv

Sammanfattningsvis är framtiden både utmanande och hoppfull menar Per-Anders Östby.

– Både jag och Kairos Future är möjlighetsorienterade. Det händer mycket positivt, men samhället måste hänga med i utvecklingen och hjälpa oss att styra mot mål och mening, säger han och fortsätter;

– Som företagare är du även medborgare och medmänniska, och jag tror att vi alla behöver reflektera utifrån dessa tre perspektiv när vi tar till oss trender och funderar över vad som är viktigast att utveckla under de kommande fem åren.

VEM DISKUTERAR DU FRAMTIDEN MED?

Vill du prata förändringsarbete, strategi eller ledarskap med andra ledare? På Västsvenska Handelskammaren erbjuder vi nätverk både för dig som är vd, senior ledare eller ny i karriären. Kontakta oss så matchar vi dig med en grupp efter dina behov.

Läs mer om våra olika nätverk