Hur fungerar värderingsstyrt ledarskap?

Att leda via värderingar är effektivt, men inte enkelt.
– Jag får bita mig i tungan ibland, säger Gitta Hertzman Perez, vd för varumärkesbyrån Wonderbrand.

När Gitta Hertzman Perez startade Wonderbrand 2005 ville hon skapa den byrå där hon själv hade velat vara kund. Sedan dess har både företaget och marknaden utvecklats konstant, och för att orka med och dra nytta av den konstanta evolutionen arbetar Gitta Hertzman Perez med värderingsstyrt ledarskap.

GittaGitta Herzman Pérez är en av grundarna av WonderBrand och hon har drivit företaget sedan starten 2005. Utöver att vara VD för bolaget är Gitta varumärkesstrategen som hittills hjälpt hundratals företag att hitta sig själva och utifrån det skapa starka varumärken.

– Vi lever helt regellöst. Istället jobbar vi med värderingar och försöker se till att de tankarna är med våra medarbetare i allt de gör: i samtal med kunder, i beslut som fattas, i tjänsterna vi levererar. Varje medarbetare gör sin tolkning av vad det innebär vilket ger en enorm styrka men samtidigt innebär höga krav som inte alla klarar av.

Dessutom ställer det höga krav på Gitta Hertzman Perez ledarskap.
– För att det här ska fungera måste jag skapa en process som gör att det finns en samsyn i vad vår värdegrund är och innebär. Men jag måste också inse att mina egna svar inte alltid är den enda vägen.

I praktiken innebär det att hon undviker att ge styrande svar på medarbetarnas frågor. Istället bollar hon tillbaka och hjälper personen att själv ta sig fram till svaret.

– Mitt jobb är att hjälpa mina anställda att få våra värderingar att sitta i ryggraden, men det är en lång process som kräver både kontinuitet och envishet.

Gittas 3 bästa varumärkestips till dig som vd

  1. Delegera inte ägandet av varumärkesfrågan, den hör till högsta ledningen.
  2. Se inte arbetet med varumärket som ett projekt. Ibland behöver det jobbas extra med det, men du kan aldrig sluta utan det måste alltid finnas med i vardagen som en del i verksamhetsstyrningen.
  3. Employer Branding kan aldrig vara frikopplat från övrigt varumärkesarbete utan de två hör tätt ihop.

Vi erbjuder tjänster som är av strategisk vikt för att näringslivet ska utvecklas och växa. Hos oss utvecklar du din kompetens, ditt ledarskap och knyter värdefulla kontakter. Vill du veta mer om våra tjänster? 

För dig i ledande position

Vårt huvudkontor i Göteborg

Var:
Parkgatan 49, Göteborg