Från Uddevalla till världen – AI-resan har börjat
FKAB Marine Design i Uddevalla har börjat använda AI inom marknadsföring men ser ännu större potential framöver. Vd Peter Hermansson vill bli en större global aktör inom fartygsdesign och tror att AI kan vara ett kraftfullt verktyg för att nå tillväxtmål.
FKAB Marine Design har ett drygt trettiotal anställda i Uddevalla och lika många i Kina och arbetar med att utveckla fartyg för kommersiella aktörer. Det kan handla om allt från tank, gas och torrlastfartyg samt färjor och mudderfartyg för kunder runt om i världen.
– Det är inte alltid en bransch som är känd för att ligga längst fram när det gäller ny teknik, säger Peter Hermansson.
Han menar att AI är ett kraftfullt verktyg som kommer att förändra allas vår vardag, men att det fortfarande är svårt att se hur hans bransch kommer att påverkas.
– Det får tiden utvisa men just nu ser jag stora möjligheter när det gäller marknadsföring för att nå ut till en större marknad med vårt erbjudande. Sen tror jag också att en hel del återkommande arbetsuppgifter kan förenklas med hjälp av AI.
Våga ta första steget
FKAB Marine Design har tagit sina första steg genom att ta hjälp med att bygga upp en strategisk AI-driven marknadsföring.
– Vi startade detta arbete efter en träff med Joacim Carlsson på Västsvenska Handelskammaren som gav oss nya idéer och fick oss att förstå potentialen.
Första fasen påbörjades sommaren 2024 och handlar om en basuppbyggnad för riktade kampanjer mot marknader som bolaget vill komma i kontakt med. I nästa fas kommer de att nå fler beslutsfattare på ett mer effektivt sätt.
Vi vill växa, vi vill ännu längre fram och då behöver vi hänga med.
– Vi vill väcka nyfikenhet, bredda kundbasen och kunna följa upp vår marknadsföring bättre. Vi har att göra, det räcker egentligen mer än väl just nu. Men vi är en liten spelare, långt norrut på klotet. Vi vill växa, vi vill ännu längre fram och då behöver vi hänga med.
Enklare vardag för vd
För egen del ser Peter Hermansson att AI kan komma att förenkla hans eget arbete som vd.
– Styrelsen vill veta vad vi har för planer och hur det går. Det handlar mycket om rapportering, ekonomiska sammanställningar och omvärldsrapporter. Mycket av det arbetet är återkommande och slentrianmässig och jag tror att jag kan spara tid med hjälp av AI för att kunna lägga tid på annat. Säkert kan även annan daglig administration underlättas.
Läs mer om våra utbildningar inom digitalisering
Fyra frågor om AI i företaget
Avslutningsvis passade vi på att ställa ett par frågor till Peter Hermansson om hans erfarenheter av att implementera AI i verksamheten, utmaningar och tips till andra företag.
En del är rädda att bli av med jobbet när arbetsuppgifter ersätts med AI. Hur får du med dig dina medarbetare?
– De är generellt nyfikna och förstår att det finns ett stort värde med den här utvecklingen. De vill testa själva och vill förstå vad som händer omkring oss. Jag tror ingen känner sig hotad och vi har inga planer på att bli av med folk utan tvärtom bli fler.
Ni har varit med i Handelskammarens program DigiShift. Vad innebar det för dig?
– Jättemycket, jag fattade hur dum jag är, det här är svårt. Skämt åsido, genom Handelskammaren har jag i lugn och ro fått inspiration och input till nästa steg för att utvecklas mot våra mål. Och så har det varit skönt att få stöttning i beslut och att kopplas ihop med företag som Handelskammaren självt arbetar med. Jag ser det som en kvalitetsstämpel.
Vilka är utmaningarna?
– Just nu handlar de främst om avgränsningar. Vad som kan bearbetas med AI beror på sekretess. Där finns det mycket att fundera på och vi pratar om på vilket sätt vi ska använda den nya tekniken, hur transparent olika delar får vara. Det handlar om att sätta policys och rutiner.
Vad rekommenderar du det företag som är på väg in i AI-världen?
– Ta stöd av bolag inom området så du får guidning på vad som är lämpligt för dig. Och ta en rejäl funderare på vad ni ska ha AI till. Sen är det viktigt att ha med sig styrelsen. Vi bjöd in dem tidigt och de är mycket nöjda och beredda att lägga pengar på en undersökningsfas.
Peter Hermansson säger att han hade hoppats att han visste hur det ser ut för FKAB Marine Design om tio år. Det gör han inte men snart kan han utvärdera första fasen av AI-driven marknadsföring och sätta nya mål för bolaget att sträva mot.
Ta nästa steg med Digi-SHIFT
Vill ditt företag också utveckla ert digitaliseringsarbete? Genom DigisHIFT får du tillgång till expertstöd och användbara verktyg som stärker er digital kompetens. Med våra skräddarsydda workshops och kartläggningar hjälper vi er att identifiera möjligheter och utmaningar i er digitala tillväxtresa.