Fem trender från Intertraffic-mässan
Digitalisering, AI och realtidsinformation är grunden i framtidens trafik. I alla fall som den utmålas på Intertraffic i Amsterdam. Handelskammarens Stefan Gustavsson bjuder på en spaning direkt från mässgolvet.
Intertraffic är en mötesplats och mässa för alla som arbetar med mobilitet, trafiksäkerhet och självkörande fordon. Här lyfts de hetaste trenderna och senaste teknologierna inom området.
Efter att ha tillbringat tre intensiva dagar på mässan är det tydligt att digitaliseringen letar sig in i alla delar av trafiken. Det är med hjälp av data och AI som vi kommer skapa framtidens smidiga, mer eller mindre olycksfria och hållbara trafiksystem. Snart vet vi allt om alla i trafiken. Utmaningen blir då att sålla i informationen, analysera och skapa förbättring.
Här är fem spaningar som jag tyckte var extra spännande från mässan:
1. TRAFIKEN STYRD I REALTID
Framtidens trafiksystem, så som det framställs på mässan, byggs med hjälp av realtidsinformation, AI och digitalisering. Tänk er ett trafikflöde utan hastiga inbromsningar, olyckor och arga medtrafikanter. Ellastbilen till höger om dig kör med full last och vet exakt hur fort hon måste köra för att tajma nästa grönljus. Bilen i andra filriktningen gör en mjuk inbromsning i god tid före isfläcken 200 meter fram, föraren har meddelats om den från sin bil.
Själv kör du på en väg där Trafikkontoret avlägsnat alla potthål, då bilarna skickar vägkonditionsdata kontinuerligt till Trafikverk och trafikkontor. Vid nästa korsning möts du av ett smart trafikljus som dirigerar trafiken med realtidsinformation.
Detta blir möjligt genom det ökade samarbetet mellan företag och offentliga aktörer. Delning av data sker kontinuerligt för att skapa bästa möjliga tjänster för kunder och trafikanter samtidigt som trafiken flyter bättre, med färre olyckor och lägre utsläpp som följd.
Läs mer: Kom igång med digital transformation
2. SJÄLVKÖRANDE BILAR
För några år sedan lovade många biltillverkare självkörande fordon där föraren skulle kunna ta över styrningen om något oväntat händer. Det har inte riktigt blivit så, åtminstone inte i Göteborg.
Hur blir det då? Det frågade jag Paul Carlson, en amerikansk professor här på mässan. Han svarare att de flesta biltillverkare nu hoppar direkt till nivån där föraren inte ska behöva ta över. Men vanligt förekommande blir det först om 10 år, om man ska tro honom. Låt oss hoppas att lagstiftningen då hängt med och anpassats till självkörande fordon.
Mercedes meddelar att de ämnar lansera ett system där föraren kan ägna sig åt andra aktiviteter än körningen på vissa motorvägar. Volvo Cars har sagt att de kommer följa efter med ett liknande system i sin nästa billansering (i första läget i Kalifornien) och då är vi inte långt borta i tiden.
3. HYPERLOOP
Vad sägs om att bo i Amsterdam, jobba i Paris och ta en kvällsfika i Frankfurt? 38 entusiastiska teknologistudenter från Delft University of Technology i Nederländerna, har ägnat de senaste åren åt att forska på och bygga en prototyp för en hyperloop.
Med en hastighet på 1000 km/t kommer du från Amsterdam till Paris på 30 minuter. Enligt studenterna spås den första hyperloopen i kommersiell skala vara klar 2035. Den stora frågan som de själva lyfte var dock om människor vill åka i 1000 km/t, hängandes högt upp i luften i ett system i nära vakuum? Jag skulle nog vara lite nervös, hur skulle du känna?
Läs mer: Infrastrukturen utvecklas inte i takt med Västsverige.
4. LAST MILE
Ett vanligt problem inom kollektivtrafik för människor såväl som för gods är oftast sista kilometern fram till dörren. På mässan visades det självkörande minibussar, drönare och små rullande leveransrobotar. Dessa används redan och kommer mer och mer även om det än så länge är i ganska avgränsande användningsområden. Själv tror jag att det snart blir en vanligare syn.
5. DELNINGSTJÄNSTER
Ett av områdena som var i fokus på mässan var delningstjänster, där du i stället för att äga ett fordon delar det med andra. Med tanke på att bilar står parkerade cirka 23 av dygnets 24 timmar borde potentialen vara enorm. Idag går det dessvärre trögt för bildelningstjänster, men personligen tror jag att digitaliseringen kommer att vända den trenden. Elskotrar är bara början.
Med tanke på Göteborgs starka position inom fordonssektorn borde Västsverige ligga långt fram för att skapa den smartaste staden
Avslutningsvis. Ingen enskild åtgärd kommer att lösa alla problem, men många bäckar små kan göra stor skillnad för att få ner både utsläpp och olyckor – samtidigt som tillgängligheten förbättras. Förare ska inte, som idag är fallet i tyska storstäder, behöva lägga cirka 1,5 arbetsvecka per år på att leta parkering.
Det finns också mycket att tjäna på bättre utformning av infrastrukturen. Till exempel visade man på mässan hur man med hjälp av AI kunde analysera filmer från en olycksdrabbad korsning där alla tillbud och situationer som nästan blev olyckor identifierades, och korsningen sedan kunde designas om för att minimera risken att de inträffade.
Det finns med andra ord mycket att göra för att förbättra våra städer. Ett återkommande problem är dock olika pengapåsar, det vill säga att det inte alltid är samma budget som bekostar smarta lösningar som sedan tjänar på den. Ett annat problem är att man ofta måste våga se långsiktigt och ta investeringar nu som betalar sig längre fram. Men med tanke på Göteborgs starka position inom fordonssektorn borde vi i Västsverige ligga långt fram för att skapa den smartaste staden.
PÅVERKA POLITIKEN – BLI MEDLEM IDAG
Med närmare 3 000 medlemsföretag är Västsvenska Handelskammaren näringslivets mötesplats i Västsverige. Hos oss träffas människor för att utvecklas, inspireras och skapa affärer. Vårt huvuduppdrag är att vara de västsvenska företagens röst gentemot myndigheter och politiker, vi driver frågor och påverkar samhällsbeslut i företagens intresse. Som medlem ger vi dig möjligheten påverka vår agenda.