Fem trender att ha koll på 2020
Gamification har du säkert hört talas om, men hur är det med happynomics? Trendanalytikern Henrik Larsson Broman reder ut vad som egentligen kännetecknar en trend, och listar de fem största sälj- och marknadsföringstrenderna 2020.
– Politiken, samhället och tekniker förändras hela tiden, men människans behov av kärlek, trygghet, tillit och respekt är detsamma. Trender uppstår när innovationer och idéer träffar människans grundläggande behov på ett nytt sätt, säger Henrik Larsson Broman.
Dagens trender blossar ofta upp snabbt. Många dör lika fort, medan andra kan komma att förändra våra kunders beteenden eller attityder och därmed ändra förutsättningarna för vår affär.
Ett enkelt exempel är E-handeln som ritat kartan för allt från enskilda butiker till hela branscher.
Hot och möjligheter
– Ett annat exempel är #metoo. Uppmärksammandet av sexuella trakasserier hade pågått under lång tid, men det var först när skådespelerskan Alyssa Milano uppmanade alla kvinnor som blivit trakasserade att lägga ut en post med #metoo som det fick ett genomslag. Under första dygnet gjordes 12 miljoner inlägg, säger Henrik Larsson Broman och fortsätter:
– När det här sker bör man som företag fundera på vad det innebär för vår verksamhet, för våra produkter, för hur vi rekryterar med mera. Det föder möjligheter, men också hot.
Gillette var en av flera företag som valde att anamma trenden och till och med förändrade sin välkända slogan. Deras reklamfilm ”The best a man can be” möttes av både hyllningar och stark kritik.
Läs mer: Vad är nudging?
5 starka trender 2020
1. HAPPYNOMICS
Allt fler inser vikten av lyckliga medarbetare. Forskning visar att lyckliga medarbetare genererar 37 procents mer intäkter än sina mindre nöjda kollegor. Att ha en arbetsplats där människor mår bra kan också vara en konkurrensfördel i jakten på ny personal. Trenden är på frammarsch då jämförelser mellan lycka och BNP per capita visar att vi inte blir lyckligare trots att vi får det bättre, vilket intresserar både forskare och politiker.
2. GAMIFICATION
Med spel möts vårt behov av omedelbar feedback och uppskattning. Att spelindustrin idag omsätter mer än film- och musikindustrin tillsammans säger något om dess attraktivitet. Med spel kan vi få människor att ändra beteende, engagera sig och öka sin kreativitet. Den prisade Pr-kampanjen Hastighetslotteriet är ett exempel där Volkswagen och NTF valde att uppmuntra de som körde lagligt, istället för att bötfälla de som körde för fort.
3. PERSONIFIERING
Budskap, produkter och marknadsföring som anpassas efter mottagaren är något vi kommer att se ännu mer av framöver. Inte bara de stora företagen samlar in data om sina kunder, mycket finns också tillgängligt via de digitala spår vi lämnar efter oss. Förutom att det kan hjälpa oss att rikta våra budskap rätt, eller göra research inför affärsmöten, kan det användas för att erbjuda helt nya produkter eller tjänster.
4. TRIBALISERING
Vi får allt fler stammar på nätet där människor förenas och interagerar med andra som har samma intressen som dem själva. Här finns möjligheter att fånga engagemang och sprida budskap. Men också att bygga egna stammar. Här kan företag lära sig mycket av dagens influensers som lyckas fånga människors engagemang i det vardagligt, enkla.
5. BUSINESS BY EMPATHY
Möter människans behov av att förverkliga andra framför sig själv. Att visa empati blir ett sätt att skilja sitt företag och dess produkter eller tjänster från konkurrenterna – och blir därmed en källa till innovation och tillväxt. Endast 16 procent av millennials anser till exempel att svenska företag gör tillräckligt mycket för att öka jämställdhet och mångfald på arbetsplatsen.
REDO FÖR NÄSTA STEG?
Som chef eller expert har du fullt upp. Du ska både hänga med i en snabbföränderlig värld och vara fokuserad på organisationen. Samtidigt behöver du tid till reflektion och arbeta strategiskt och långsiktigt för att nå målen. Genom våra nätverk och utbildningar kan du utveckla ditt ledarskap och bli redo för nästa steg för både dig själv och ditt företag.