Godisfabriken som väcker mersmak i Kina
Vem har inte drömt om en egen godisfabrik? När Jesper Lööw och Ola Brewitz tog över Grahns konfektyr i Skövde, blev sagan verklighet. Sedan dess har de förvärvat ytterligare ett bolag och vänder nu blicken mot nya marknader.
– Just nu jobbar vi både med att ta fram nya produkter och med att öka vår export. 45 procent av vår produktion går på export idag och där satsar vi nu ännu mer, både på våra befintliga marknader och på att etablera oss på nya, säger Jesper Lööw, vd.
Det är snart 12 år sedan han och Ola Brewitz köpte Grahns konfektyr, godisfabriken där de båda arbetat sedan slutet av 1990-talet. För två år sedan kom nästa stora steg, ett förvärv av konkurrenten Totte Gott, med produktion i Falköping och Skövde.
– Vi hade ett samarbete kring logistik och försäljning. Och när de förra ägarna skulle gå i pension erbjöd de oss att ta över verksamheten.
Över en natt gick Grahns konfektyr från en anläggning till fyra; tre produktionsanläggningar och ett lager. Samtidigt hade antalet anställda dubblerats till ett 50-tal.
Samordnar verksamheten
– Vi började vår resa med att samordna verksamheten förra året. Totte Gott i Falköping flyttades till en fastighet i Skövde, och nästa sommar kommer Grahns att flytta in där också. Övertagandet har förenklats av att vi hade ett samarbete sedan tidigare, och även flera gemensamma kunder.
Sammanslagningen blev en kulturkrock. Tottegott var mer toppstyrt och vi tror på delegerat ansvar
Även personalen var bekanta med de nya ägarna, men att förena två organisationskulturer har varit en utmaning, berättar Jesper Lööw.
– Till en början var det en kulturkrock. Tottegott var mer toppstyrt och vi tror på delegerat ansvar, där alla ska få säga vad de tycker. Att ändra på kulturen på en arbetsplats tar flera år, men vårt mål är att företaget ska genomsyras av delaktighet.
lösgodis till Kina
Annars är det utvecklingen av nya produkter och att öka exporten som står på företagets agenda. Det mesta av exporten går inom Europa, där Norge, Holland och Spanien är deras största marknader. Men här finns även USA, Kuwait och Asien.
Bland deras senaste marknader är Kina. Där var företeelsen med lösgodis så gott som nytt för ett par år sedan, berättar Jesper Lööw. Vägen in på marknaden gick via en svensk samarbetspartner som ville dra igång verksamhet i Kina.
– Vi arbetade mycket med säljpresentationer och fick kontakt med rätt personer på inköp. Jag tror att vår kontakt började med egna godisbutiker och på så vis fick case att visa upp. Vårt godis säljs även i shop in shops och då är det en person i vit rock som visar hur man väljer, lägger i påse och väger, säger Jesper Lööw och fortsätter:
– I Kina sneglar man mycket på Europa för att få västerländska influenser och Sverige har ett gott rykte av att vara kvalitetsmedvetna, det tror jag också har varit en fördel för oss.
Läs mer: E-handel i Kina
produktutveckling
All marknadsföring sköts av Grahn konfektyrs återförsäljare i Kina, som numera drivs av kineser och därmed har god kännedom om marknaden. Däremot har de fått anpassa en del av sina produkter.
– Vissa regler är annorlunda i Kina, så vi har fått göra en del produktutveckling. Det kan till exempel handla om aromer eller färgämnen som inte är tillåtna där, säger Jesper Lööw.
Smakmässigt då?
– Djungelmix, vår skumprodukt med exotiska djur, är mest populär i Kina, tillskillnad från andra länder. Men annars säljer vi också mycket gelégodis, som sura dödskallar, avslutar Jesper Lööw.
tre råd till dig som vill börja handla med Kina
- Hitta en bra distributör som kan den kinesiska marknaden. Vi åker mycket på mässor, och där hittar vi våra kontakter och kan lägga grunden för en bra dialog.
- Gör bra research och ha inte bråttom. Undersök vilka lagar och regler som gäller för export noga. Om en siffra är fel i batchnumret för certifikatet eller i ett färgämne, så blir det säljförbud. I förlängningen drabbar det din kund som står med varor som de inte kan sälja.
- Ta in experthjälp. Bjarne på Handelskammaren har varit med på vår resa och hjälpt oss med tips och idéer.
STÄRK ER KONKURRENSKRAFT, BLI MEDLEM IDAG
Grahns Konfektyr är medlemmar i Västsvenska Handelskammaren. Vi företräder närmare 3 000 medlemsföretag genom att påverka politiska beslut inom fem områden som våra medlemsföretag upplever är viktigast för ett företags framgång. Dessa är industripolitik, infrastruktur, kompetensförsörjning, lokalt företagsklimat och stadsutveckling.