Kundcase: Så lyckades SWT Paper med exportsatsningen

Från Sverige till Polen och världen: Västsvenska Handelskammaren hjälper SWT Paper att växa och utvecklas på internationella marknader.

Sverige är en liten marknad, men att börja sälja till utlandet är inte alltid helt enkelt. SWT Paper i Varberg tog hjälp av Västsvenska Handelskammaren när de ville lära sig om export, och har idag 70 procent av sin omsättning utanför Sverige.

SWT Paper berättar om sin tillväxtresa från Sverige till nya marknader. Emil Bergmann på bilden är bolagets vd.

I och med klimatkrisen måste fossilbaserad plast ersättas med mer cirkulära produkter. Ett av de företag som bidrar till lösningen är SWT Paper i Varberg. Deras 40 anställda är experter på skräddarsydd kartong, och bidrar med material till allt från hästhinder, produkter till IKEA och livsmedelsförpackningar.

Hur SWT Paper startade sin exportresa

I Sverige har företaget länge varit relativt välkända i sin bransch, men för att komma upp ytterligare i volym bestämde sig SWT Paper för drygt tio år sedan att det var dags att börja sälja även utomlands. Problemet var bara att ingen i bolaget då hade någon erfarenhet av att jobba med export.

– Vi insåg att det var jättemycket vi behövde lära oss: hur bestämmer man sig för vilken marknad man ska gå in på, vad är första steget, hur tänker man kring det juridiska? Så vi förstod att vi behövde hjälp, säger Jill Andersson som ansvarar för företagets försäljning.

I samma veva fick hon reda på att Västsvenska Handelskammaren hade en utbildning som heter Exportprogrammet, och Jill och några av hennes kollegor anmälde sig.

– Det var en jättebra utbildning! Vi fick lära oss mycket om att utveckla exportaffärer, samtidigt som vi fick ett stort kontaktnät bland de andra deltagarna och kunde lära av varandra.

Läs mer: Utveckla nya exportmarknader med Exportprogrammet

Polen blev första marknaden utomlands

Första marknaden som SWT Paper bestämde sig för att bearbeta var Polen, men eftersom ingen i företaget pratar polska tog man återigen hjälp av Handelskammaren.

Vi fick bland annat hjälp med att kartlägga vilka grossister det fanns i Polen, hur stora de var och vilka leverantörer de hade.

– Vi fick bland annat hjälp med att kartlägga vilka grossister det fanns i Polen, hur stora de var, vilka leverantörer de hade och så vidare. Det gav oss en jättebra sammanställning, samtidigt som vi fick bättre relation med de olika företagen eftersom det var en person som faktiskt pratar polska som tog första kontakten.

Men det är inte bara marknadsanalyser och utbildning som SWT Paper har fått hjälp med genom åren, utan även vid mer allmänna tull- och exportfrågor har företaget ofta vänt sig till Handelskammarens experter. Något som visade sig extra värdefullt när en kund krävde att SWT Paper skulle AEO-certifiera sig.

– Jag hade haft kontakt med Peter Hellman på Handelskammaren när det gällde tullfrågor tidigare, så jag ringde honom på ren chans för att fråga om han visste hur vi skulle gå till väga, säger Simon Videvi på SWT Paper.

Sparat både tid och pengar

En AEO-certifiering är nämligen en omfattande process och mycket information är formulerad på ett byråkratiskt språk som är lätt att övertolka.

– Peter hjälpte oss att tolka kraven, gjorde en gap-analys och pekade oss i rätt riktning. Tack vare att han styrde processen och visade vad som var viktigt och vad vi kunde släppa kom vi igenom så mycket snabbare och effektivare än om vi hade försökt göra det själva, säger Simon Videvi.

Oavsett menar både Simon Videvi, Jill Andersson och företagets vd Emil Bergmann att Handelskammarens expertkunskap har varit avgörande för att SWT Papers exportsatsning har nått så långt så snabbt.

– Vi var helt gröna på området, men de mötte oss på vår nivå. Vi hade kanske kommit lika långt i vår exportsatsning utan Handelskammaren, men det hade tagit oss mycket längre tid och kostat oss mycket mer.

text: Karin Aase

TIPS: GÅ PÅ FÖRELÄSNING


Jill Andersson ger sina tips för ökad kunskap och nya insikter

”Om man inte har tid att gå en hel utbildning rekommenderar jag att ändå gå på olika föreläsningar som Handelskammaren ordnar. Det är aldrig bortkastad tid utan man får alltid ut nya kunskaper och insikter. Börja även kika på det programmet för där finns mycket att ta del av.” - Jill Andersson

Se kommande seminarium i kalendern

BEHÖVER DU HJÄLP I INTERNATIONELLA HANDELSFRÅGOR?

På Västsvenska Handelskammaren har vi lång erfarenhet av internationell handel och ett globalt nätverk av marknadsexperter. Vi erbjuder allt från personlig rådgivning till kurser och nätverk inom export och import.


LÄS MER OM INTERNATIONELL HANDEL