Äntligen! Klart med ny järnväg Göteborg-Borås

I fredags blev det klart. Det kommer att byggas en ny dubbelspårig järnväg mellan Göteborg och Borås med mellanliggande stationer i Mölndal och Landvetter flygplats. Via en bibana kommer tågen även att kunna stanna i Mölnlycke.

– Den nya järnvägsförbindelsen kommer att bli en kraftfull motor för regionens utveckling. Genom att binda samman Västsveriges två största städer skapar vi en attraktiv miljö för företag att etablera sig och investera i, säger Johan Trouvé, vd Västsvenska Handelskammaren.  

Redan före midsommar enades kommunerna i stråket och Västra Götalandsregionen om järnvägens sträckning, men att bygga den kostar cirka fem miljarder kronor mer än staten är villig att betala. Den sista pusselbiten som föll på plats var hur dessa fem miljarder ska fördelas mellan parterna. Fredagens överenskommelse ska formellt bekräftas av de undertecknande kommunernas och Västra Götalandsregionens fullmäktigeförsamlingar.

– Tack vare kompromissvilja från parterna och gott ledarskap från landshövding Sten Tolgfors gick förhandlingarna i lås och vi kan peka ut en tydlig vinnare, Västsverige! 

– Under många år har Handelskammaren påtalat behovet av en ny järnväg mellan Göteborg och Borås och vad det skulle innebära för näringslivet. Nu blir det äntligen verklighet, säger Johan Trouvé, vd Västsvenska Handelskammaren.

Västsverige vinnare med ökad tillgänglighet

Med järnvägen på plats kommer Västsveriges konkurrenskraft att stärkas. Det blir mer attraktivt för företag att etablera sig här och att investera i Västsverige. Det kommer att skapa arbetstillfällen och tillväxt.  

– Kortare restider innebär ökad tillgänglighet inom regionen vilket ger bättre förutsättningar för det privata näringslivet och det offentliga att klara kompetensförsörjningen. När järnvägen är klar kommer det att ta 35 minuter att resa mellan Göteborg och Borås, och beroende på framtida trafikering kan hela regionen få direkttåg till Landvetter flygplats, säger Johan Trouvé.   

Men även den internationella tillgängligheten förbättras. Med en järnvägsstation får Landvetter flygplats ett större upptagningsområde. Det leder till fler direktlinjer vilket är bra för besöksnäringen i hela Västsverige och för regionens alla internationellt verksamma företag.    

Ett långvarigt arbete 

En ny järnväg mellan Göteborg och Borås har stått högt upp Handelskammarens agenda sedan tidigt 2000-tal. Åtskilliga är de infrastruktur- och finansministrar av olika politiska färger som vi träffat genom åren för att påtala behovet av en ny järnväg och vad den skulle betyda för näringslivet. Några har även fått åka med tåget på den befintliga järnvägen vilket i ett fall resulterade i löfte om en ny.  

Som alltid är det när Västsverige agerar tillsammans som vi når framgång

Men inte sällan har det varit två steg framåt och ett steg bakåt. Hela eller delar av sträckan har under perioden både åkt in i och ut ur den så kallade nationella infrastrukturplanen. Men nu är den där för att stanna. Handelskammaren har varit en viktig aktör i det arbetet.  

– Men som alltid är det när Västsverige agerar tillsammans som vi når framgång. Kring järnvägen Göteborg – Borås har samarbetet med politiker och tjänstemän från Västra Götalandsregionen och kommunerna längs stråket varit helt avgörande. Det gäller även i det fortsatta arbetet för Västsveriges infrastruktur. 

Arbetet fortsätter 

Västsverige är dragloket i svensk ekonomi. Ingen annanstans investerar det privata näringslivet lika mycket pengar i forskning och utveckling och regionens företag är världsledande i transportsektorns omställning och i arbetet med att minska utsläppen från kemiindustrin. För att nämna några exempel. Här finns också Skandinaviens i särklass största hamn som företag över hela landet är beroende av för att vara konkurrenskraftiga.

Allt detta ställer krav på en fungerande och kapacitetsstark infrastruktur för arbetspendling och tillförlitliga godstransporter. Att få det på plats arbetar Handelskammaren vidare med.  

– Idag firar vi framgången med Göteborg–Borås, men redan imorgon fortsätter vårt arbete för fler infrastruktursatsningar i Västsverige. På agendan står bland annat nytt dubbelspår mellan Göteborg och Alingsås, dubbelspår till Oslo samt en förlängning av järnvägen från Borås mot Jönköping. Dessa är viktiga pusselbitar för att fullt ut realisera den potential som Västsverige har att erbjuda, avslutar Johan Trouvé. 

Läs mer om Västsveriges konkurrenskraft: Konkurrenskraftsrapporten 2024

Vill du vara med och göra skillnad? 

Västsvenska Handelskammaren är mötesplatsen alla samhällsintresserade företag i Västsverige. Tillsammans med våra 3000 medlemsföretag driver vi utvecklingen för ökad tillväxt, ett starkt näringsliv och ett hållbart samhälle. Målet är att skapa en region där människor vill leva, där det är enkelt att driva företag och där politiken skapar rätt förutsättningar.   

Läs mer om medlemskap