Nya lagändringarna inom konsument & marknadsrätt

Vet du om att det skett omfattande lagändringar inom konsumenträtt och marknadsföring under 2022? Vi listar tre punkter att ha koll på för att undvika höga sanktionsavgifter.

Digitaliseringen har inneburit ett paradigmskifte inom handeln, men lagstiftningen har inte riktigt hängt med. Fram tills i år, då flera stora förändringar har införts i bland annat marknadsföringslagen och distansavtalslagen, samtidigt som vi har fått en ny konsumentköplag.

– Det är många nya regler och tanken är framförallt att anpassa lagstiftningen till den pågående digitaliseringen, samt att avskräcka e-handlare från att ge vilseledande information, säger Anna Hildingsson, advokat specialiserad på marknadsrätt, konsumenträtt och immaterialrätt, på Setterwalls Advokatbyrå.

Jag brukar beskriva det här som det ”nya GDPR”

– Till exempel vill man komma åt bluffpriser och fejkade realisationer, där näringsidkaren påstår att priset har sänkts fast det inte är lägre än tidigare. Även så kallad greenwashing, där företag försöker framstå som mer hållbara än vad de har fog för, är något man vill få bukt med.

Bevisa det du påstår

För att få näringslivet att ta det nya regelverket på allvar har lagstiftarna också infört möjligheten att påföra företag som bryter mot reglerna en sanktionsavgift. Avgiften kan vara upp till fyra procent av årsomsättningen, och den avser inte bara företag som bryter mot de nya bestämmelserna utan även mot befintlig lagstiftning på området.

– Jag brukar beskriva det här som det ”nya GDPR” just eftersom det finns risk att behöva betala motsvarande stora belopp om man bryter mot reglerna. Det är mycket viktigt att näringsidkare har koll på lagar och praxis i sin helhet, och inte bara sätter sig in i det som är nytt.

Läs också: Guide: Så lyckas du med digital marknadsföring

Och det är inte bara företag som säljer till konsument som omfattas, även B2B-företag berörs av det nya regelverket.

– Marknadsföringslagen är ett exempel på regelverk som omfattar även dem. Ganska ofta ser man att bolag påstår att de är bäst på något, men man ska vara försiktig med all störst-bäst-och-vackrast-retorik, för den är inte alltid kompatibel med den svenska lagstiftningen. Här måste du kunna bevisa det du påstår.

Säkerställa att ni följer lagen

Vad ska man då som företag göra för att se till att följa lagstiftningen?

– Säkerställ att ni inte påstår något ni inte kan styrka. Se till att era allmänna villkor är uppdaterade och se även över all övrig information ni har på webbplatsen och säkerställ att den är tydlig och transparent, då har ni kommit långt. Läs gärna själva på Konsumentverkets eller riksdagens hemsida om vad som gäller, eller ta ännu hellre hjälp av en jurist som kan guida er vidare.

Läs också: 3 förändringar att ha koll på i nya LAS

Och det är dags att göra det nu. Flera av lagändringarna trädde i kraft första september, medan den nya konsumentköplagen trädde i kraft redan i maj.

Text: Karin Aase

3 exempel på nya regler:


  1. Tydligare prismärkning
    Företag har nu skyldighet att vara transparenta med vad produkten har kostat tidigare, när de marknadsför en prissänkning. Det lägsta pris produkten har haft de senaste 30 dagarna innan en prissänkning måste anges, vilket många gånger kräver en särskild teknisk lösning. Tanken är att komma åt så kallade bluffpriser.

  2. Tydligare sökfunktion
    Om e-handeln har en sökfunktion är företaget skyldig att vara transparent med vilka kriterier som avgör i vilken ordning sökresultaten visas. Söker kunden till exempel på ”bikini” måste e-handlaren redovisa om det är de mest populära, billigaste eller dyraste och så vidare som redovisas som sökresultat.

  3. Ärligare kundrecensioner
    De företag som publicerar kundrecensioner på sin webbplats ska nu redovisa om och i så fall också hur de har kontrollerat att recensionen faktiskt kommer från en kund som har köpt varan, och inte från dem själva, från deras vänner eller från köpta recensenter.
VI ARBETAR FÖR VÄSTSVERIGES FÖRETAG - BLI MEDLEM

På Västsvenska Handelskammaren arbetar vi med att skapa tillväxt och utveckla framtidens Västsverige. Vi företräder närmare 3000 medlemsföretag genom att påverka politiska beslut inom områden som de upplever är viktigast för ett företags framgång. Bland våra medlemsförmåner ingår även kostnadsfri kompetensutveckling för företagens anställda och en timmes fri juridisk vägledning.

Läs mer om medlemskap