Med sikte på en hållbar textilbransch

De levererar produktmärkning på textilier till arbetskläder för tuffa förhållanden och till mode- och sportvärlden. Samtidigt som ACG Accent växer hoppas de bidra till att göra en bransch, som ofta kan ha stor miljöpåverkan, mer hållbar.

Hållbarhet har alltid varit närvarande för Boråsföretaget ACG Accent. Under sin snart 40-åriga historia som leverantör av produktmärkning med fokus på textil har frågor som leveranskedjor, kemikalier och arbetsförhållanden varit centrala. Linda Andersson är hållbarhetschef på företaget.

ー Vi levererar produkter till en bransch som ofta har stora utmaningar när det gäller kemikalier och arbetsmiljö. Därför blir det ännu viktigare för oss att ha rätt information och vara medvetna i vår produktion, särskilt när det gäller kemikaliedelen.

Sedan mars 2024 är Linda Andersson hållbarhetschef på heltid, även det ett led i att stärka företagets hållbarhetsarbete.

Branschen Linda Andersson refererar till är textilvärlden. I dag är ACG Accent en av de ledande aktörerna inom produktmärkning och har hunnit locka till sig kunder inom allt från sport, mode och arbetskläder.

Sett till erbjudandet vilar verksamheten på två inriktningar. Dels “Transfer” där till exempel en dekal eller broderi fästs på något tillverkat i textil som ett par byxor eller väska. Samt “Label” där företagets produktion av hängetiketter, tvättrådsetiketter och produktmärken hjälpt textilföretag över hela världen att nå ut med både sitt varumärke och information.

System bevakar lagstiftning 

Som en del i sitt hållbarhetsarbete och för att säkerställa att kemikalier i företagets produkter, produktion och processkemikalier efterlever juridiska krav arbetar organisationen med system som uppdaterarar dem med allt från risker kring nya kemikalier på marknaden, till bevakning av kommande lagstiftning i Sverige och Europa.

ー Vår ambition är att få in alla våra leverantörer, och de produkter vi köper av dem, i våra bevakningssystem. På det sättet kan vi få aviseringar om potentiellt farliga kemikalier före ett inköp samtidigt som vi kan vidta åtgärder när det behövs. Ofta innebär det att vi ber leverantören att utföra ett test på sina produkter för att säkerställa att de inte innehåller några riskkemikalier.

Utöver sina system arbetar ACG Accent kontinuerligt med olika typer av miljöcertifieringar och kan i dag stoltsera med en av branschens starkaste hållbarhetsprofiler där företaget blev den första leverantören av värmetransfer i världen med branschcertifieringen Bluesign.

Läs mer: Hög tid att få koll på regelverket CBAM

Samarbete vägen framåt

Dessutom är de en av närmare 100 företag i Västra Götaland som skrivit under Klimatlöftet, ett initiativ som drivs av Västsvenska Handelskammaren i samarbete med Företagarna Västra Götaland och Klimat 2030 - Västra Götaland ställer om, där målet är att minska företags klimatpåverkan.

Hållbarhet är något som måste genomsyra allt från sälj och produktion till HR.

ー Vi ville hitta ett lokalt initiativ där vi kunde jobba tillsammans med andra företag och aktörer i vår närhet. För oss är Klimatlöftet ett komplement till vårt övergripande hållbarhetsarbete, ett sätt att samla engagemanget som finns på vårt företag och samtidigt ge våra insatser en skjuts framåt.

Läs mer: Klimatlöftet 

Sedan mars 2024 är Linda Andersson hållbarhetschef på heltid, efter att tidigare arbetat som kombinerad produktions- och hållbarhetschef. Det, som ytterligare ett led i att stärka företagets hållbarhetsarbete.

ー Även om både jag och företaget har arbetat med hållbarhetsfrågor under lång tid är det här en möjlighet att få ännu bättre struktur i vårt arbete. Jag vill inkludera alla våra medarbetare. Hållbarhet är något som måste genomsyra allt från sälj och produktion till HR.

Miljöbild från produktionen på ACG Accent.

Sätter nya mål

Samtidigt som ACG Accent tack vare sitt långsiktiga arbete har kunnat etablera fungerande processer gällande hållbarhet påpekar Linda Andersson att mycket återstår.

ー På ACG Accent har vi något vi kallar “Vår hållbarhetsresa”. Poängen med den är att vi aldrig kommer att komma hela vägen fram. Det vet vi redan nu, för när vi nått något av våra mål kommer vi att sätta nya. De delar vi har valt att lägga mest fokus på just nu är områden som ligger närmast vårt affärsområde. Dessa är transporter, kemikalieanvändning, avfall och återvinning, energiförbrukning, certifieringar och samarbete samt socialt ansvarstagande

När Linda Andersson ser framåt är hon optimistisk. Bland annat pekar hon på EU:s digitala produktpass som möjliggör för konsumenter att spåra produkters ursprung samt de allt högre kraven från större aktörer på sina leverantörer.

ー Det skyndar på processen att få bort oseriösa aktörer. Ska vi ha en hållbar bransch behöver alla hjälps åt.

3 tips: Kom igång med ert hållbarhetsarbete


Linda Anderssons tre tips för företag som vill komma igång med sitt hållbarhetsarbete. 

  1. Sprid och ta vara på engagemanget. Idag finns det ofta många medarbetare på arbetsplatsen som brinner för hållbarhet, även om det inte är en del av deras roll. Våga därför inkludera fler än bara de som är ansvariga för området eller sitter i ledningsgruppen i ert hållbarhetsarbete. Genom att ta vara på engagemanget och inkludera eldsjälarna föds fler idéer.

  2. Bryt ner arbetet i mindre delar. Om ni tar ett för stort grepp om ert hållbarhetsarbete från början riskerar det att bli överväldigande. Det är lätt att fastna i detaljer och långa diskussioner. Bryt i stället ner arbetet mindre i delar. Jag skulle säga ”gräv där ni står”. Kanske börjar ni med att få i ordning på avfallssorteringen, för att därefter göra fler saker på djupet. Det viktigaste är att komma i gång.

  3. Våga att inte vara perfekt (för det kommer ni inte att vara).
    Min erfarenhet är att man måste acceptera att allt inte blir så som man tänkt. Börja med små steg och lär er under resans gång. Blir det inte bra, så får ni testa att göra på ett annat sätt vid nästa tillfälle.

VILL DU VARA MED OCH GÖRA SKILLNAD?

Västsvenska Handelskammaren är mötesplatsen alla samhällsintresserade företag i Västsverige. Tillsammans med våra 3000 medlemsföretag driver vi utvecklingen för ökad tillväxt, ett starkt näringsliv och ett hållbart samhälle. Målet är att skapa en region där människor vill leva, där det är enkelt att driva företag och där politiken skapar rätt förutsättningar.  

Bli medlem