
Fem trender 2025
Fortsatt geopolitisk osäkerhet, ökad protektionism och AI på stark frammarsch. Under vårt senaste seminarium i Borås diskuterades framtidens handel. Här listar vår handelsexpert, Jesper Öhrn, fem trender för företag att ha koll på.

1. Ekonomin vänder – men långsamt
Världsekonomin präglas fortsatt av osäkerhet, men prognoser pekar på en gradvis återhämtning under 2025, med en tydligare tillväxt 2026.
Efter en period av stagnation spås Europas ekonomi växa med cirka 1,5 procent, där utvecklingen i Tyskland och Frankrike blir avgörande. Samtidigt påverkas tillväxten av globala faktorer, och då främst av den amerikanska samt kinesiska ekonomin, handelskonflikten dem emellan och eventuellt ökad protektionism internationellt.
För Sverige, och särskilt Västsverige som är landets mest exportberoende region, är detta en avgörande fråga - då en fri- och öppen internationell handel är helt avgörande för vår industri.
– Vi såg första dagarna en viss avvaktan ifrån Trump med att verkställa sina omfattande tullhot, men efter besked om tullar mot Mexico, Kanada och Kina är osäkerheten nu stor för EU. Tullarna mot övriga länder påverkar oss likaså och än mer för bolag som har verksamhet i dessa länder. Så länge företag inte vet vilka spelregler som gäller långsiktigt, pausas affärer och investeringar, vilket naturligtvis hämmar tillväxten, säger Jesper Öhrn.
Ekonomins stabilisering beror på fortsatt öppen handel och en stark europeisk inre marknad.
Seminarium: Pulsen på världsekonomin 5 mars
2. EU positionerar sig
EU, USA och Kina representerar idag världens tre största ekonomier och ungefär 50 % av världens BNP. De har ett starkt handelsberoende och en handelskonflikt dem emellan drabbar världsekonomin kraftigt.
Hur handelsrelationen mellan USA, Kina och EU kommer att se ut är osäkert, men det blir allt viktigare att EU med tydlighet väljer sin egen väg, menar Jesper Öhrn.
– Viktigt är att EU med självsäkerhet ser det ömsesidiga beroendet mellan stormakterna och att vi har ett förhandlingsutrymme där vi kan utöva påtryckningar för det vi tror på, såsom frihandel och grön omställning.
En positionering för konkurrenskraft kommer att bli allt tydligare under 2025, där AI, digitalisering, techindustri och grön omställning ligger i fokus. Politikens samarbete med näringslivet, för att bädda för goda förutsättningar i detta kommer sannolikt att visa sig avgörande.
3. Handelsflöden i förändring
Pandemin och därefter den ökade geopolitiska osäkerheten har accelererat företagens fokus på säkra leverans- och värdekedjor – en strategi som nu blivit allt viktigare även för små och medelstora företag.
– Företag har länge haft tillit till globaliseringen, men vi ser nu en nödvändig trend mot regionalisering. För att minska riskerna med handelskonflikter, krig, pandemier, naturkatastrofer och andra oväntade händelser diversifieras produktionen och förläggs närmare kunden, säger Jesper Öhrn.
Det 80-talsmyntade begreppet "Glokal" blir åter aktuellt, men i en ny tappning.
– Företag stärker sin lokala närvaro och skapar sannolikt tydligare ”brandväggar” mellan marknader. Samtidigt förblir fri och öppen handel avgörande för vår globala konkurrenskraft.
4. AI-utbyggnaden accelererar
Under 2025 väntas AI-utvecklingen ta ytterligare kliv och på allvar integreras i arbetsliv och industri. Techbolagen spelar också en allt större roll inom näringslivet.
AI är helt avgörande för att bygga konkurrenskraft
– AI är helt avgörande för att bygga konkurrenskraft och under året kommer vi inte minst att se hur AI agenter kan komma att revolutionera sättet som vi arbetar på, säger Jesper Öhrn.
Europa som till skillnad från USA och Kina inte har byggt upp techgiganter i samma skala står inför en utmaning.
– Men minst lika viktigt är våra industriers förmåga att implementera dessa nya teknologier och lösningar i sina produkter och tjänster. Här ligger Europa bättre till, och nu gäller det att hålla takten uppe.
5. Grön omställning – EU:s konkurrensfördel
Den gröna omställningen är stark inom EU, och en stor konkurrensfaktor för svenska och europeiska bolag. Här har vi chansen att ta en ledande position, menar Jesper Öhrn. Särskilt med tanke på att Trump nu beslutat att lämna Parisavtalet och verkar pausa subventionerna i miljöpaketet IRA.
– EU:s utmaning är dock våra alltför omfattande och komplicerade regelverk. Industrin och företagen har gjort stora investeringar i hållbarhet, och dessa behöver betala sig på sikt. Därför är det viktigt att både Sverige och EU underlättar för näringslivet med incitament och regelverk som stödjer detta.
Så förbereder du ditt företag för 2025
Världen är i snabb förändring. Genom att anpassa sig till en mer digital, hållbar och geopolitisk verklighet kan ditt företag minska sin sårbarhet och stärka er position internationellt.
- Uppdatera din kontinuitetsplan. Det vill säga se över din riskhantering för allt från cyberhot till amerikanska tullar. Och kartlägg dina värde- och leveranskedjor, samt ursprung för dina varor och dess komponenter.
- Håll koll på AI-utvecklingen. Anpassa dig till de lösningar och verktyg som effektiviserar och skapar konkurrenskraft.
- Satsa på den gröna omställningen. Hållbarhet är en långsiktig affärsstrategi som stärker din position.
- Följ omvärlden aktivt. Våra strategigrupper och medlemsmöten kan ge viktiga insikter och stöd.
2025 kommer att ställa nya krav på företag, men de som är snabba att agera har allt att vinna.
Behöver du hjälp i internationella handelsfrågor?
På Västsvenska Handelskammaren har vi lång erfarenhet av internationell handel och ett globalt nätverk av marknadsexperter. Vi erbjuder allt från personlig rådgivning till kurser och nätverk inom export och import.